9-10 yaş grubu çocuklarda su tüketı̇mı̇nı̇n dı̇kkat düzeyı̇ne etkı̇sı̇


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Hemşirelik Anabilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Büşra DAĞCI

Danışman: Sultan Ayaz Alkaya

Özet:

Araştırma, 9-10 yaş grubu çocuklarda su tüketiminin dikkat düzeyine etkisini belirlemek amacıyla yarı deneysel tasarım ile yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Bandırma ilçesi Cumhuriyet İlkokulu’nda öğrenim gören dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmuştur (N= 350). Müdahale grubunda 57 ve kontrol grubunda 82 olmak üzere toplam 139 öğrenci araştırmaya dahil edilmiştir. Çalışmanın yapılabilmesi için etik kurul onayı, kurumlardan ve velilerden yazılı izin alınmıştır. Verilerin toplanmasında Kişisel Bilgi Formu, Günlük Sıvı Tüketimi Belirleme Formu, d2 Dikkat Testi kullanılmıştır. Müdahale grubuna d2 dikkat testi öncesi 250 ml su içirilmiştir. Müdahale ve kontrol grupları arasında sosyo-demografik özellikler ve sıvı tüketimi ilişkili faktörler açısından anlamlı fark olmadığı bulunmuştur (p > 0,05). Müdahale grubundaki hem kız hem de erkek öğrencilerin kontrol grubuna göre günlük tükettikleri sıvı miktarının daha fazla olduğu bulunmuştur (p < 0,05). Müdahale grubunun TN (işaretlenen toplam figür sayısı) yani psikomotor hız (p < 0,05) ve TN-E (test performansları) ortalama puanlarının (p < 0,001) kontrol grubuna göre anlamlı olarak yüksek olduğu bulunmuştur. Müdahale grubunun dikkat testinde ham hata ortalama puanı (E) ve hata oranının (E%) kontrol grubundan az olduğu fakat gruplar arasındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı tespit edilmiştir (p > 0,05). Müdahale grubunda FR (dikkat salınımı, dikkat dağınıklığı) ortalama puanının kontrol grubuna göre anlamlı olarak daha düşük (p < 0,001), CP (işaretlenen toplam doğruların sayısı) ortalama puanlarının daha yüksek olduğu bulunmuştur (p < 0,001). Araştırmada, günlük diyete ilave verilen 250 ml suyun, çocukların dikkat düzeyini olumlu yönde etkileyebileceği sonucuna varılmıştır. Çocukların dikkat düzeylerinin artması için onlara düzenli olarak sıvı tüketim davranışının kazandırılması önerilmektedir. Okullarda sıvı tüketimi ile ilgili politikaların geliştirilmesinde okul sağlığı hemşiresi aktif rol almalıdır.

Anahtar Kelimeler

Okul sağlığı, Hidrasyon, Sıvı tüketimi, Dikkat, Su tüketimi, Hemşire, Dikkat düzeyi