Öğretmen adaylarının hormonlar konusundaki akademik başarıları ve öz yeterlik algıları


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: HASİBE GÜNAY KARAHAN

Danışman: MUSTAFA YEL

Özet:

Bu araştırmada biyoloji ve fen bilgisi öğretmen adaylarının hormonlar konusundaki başarıları ve hormonlar konusuna ilişkin öz yeterlik algılarının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ayrıca öğretmen adaylarının hormonlar konusundaki başarıları ile yeterlik algıları ve bazı özellikleri (cinsiyet, bölüm, sınıf, bölümü tercih sırası, bölümü sevme durumu, bölüm derslerinin içeriklerini yeterli bulma durumu, biyoloji dersini önemli görme durumu) arasındaki ilişkilerin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmaya, Gazi Üniversitesi'nin 2013-2014 eğitim-öğretim yılında 3., 4. ve 5. sınıf düzeylerinde biyoloji ve fen bilgisi eğitimi alanında eğitim gören toplam 306 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırma kapsamında öğretmen adaylarının hormonlar konusuna ilişkin öz yeterlik algılarının belirlenmesi amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilen Hormonlar Konusuna İlişkin Öz-Yeterlik Algı Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca öğretmen adaylarının hormonlar konusundaki başarılarının belirlenmesi amacıyla araştırmacı tarafından çoktan seçmeli ve açık uçlu maddelerden oluşan iki başarı testi geliştirilmiştir. Araştırmanın sonucunda fen bilgisi ve biyoloji öğretmen adaylarının hormonlar konusuna ilişkin öz yeterlik algılarının orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Öğretmen adaylarının çoktan seçmeli maddelerden oluşan testte orta düzeyde başarı gösterdiği; açık uçlu maddelerden oluşan test puanlarının ise düşük düzeyde olduğu saptanmıştır. Araştırmada ayrıca öğretmen adaylarının hormonlar konusundaki temel ve üst düzey becerilerinin bölüm, yeterlik algısı ve sınıf değişkenleri tarafından anlamlı bir derecede açıklandığı belirlenmiştir (p<0,05).