Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Tuğba Kurup Yılmaz
Danışman: Nejla Günay
Özet:
Tarih ders kitapları, toplum içerisindeki pek çok birey için bilimsel tarih yazımı ile ilk karşılaşma noktası olan eserlerdir. Tarih ders kitapları; didaktik olmasının yanı sıra vatandaşlık bilincini geliştirmesi, geçmişi öğretirken, geleceğe hazırlaması ve bugünüze dokunmasıyla diğer ders kitaplarından ayrı bir öneme sahiptir. Bu çalışmada Kafkasya coğrafyası ve Kafkas tarihi açısından önem arz eden geçmişten bugüne AzerbaycanErmenistan ilişkilerinin, Azerbaycan tarih ders kitaplarında nasıl yer aldığı ve Ermeni imajının nasıl çizildiği incelenmiştir. Çalışmaya nitel araştırma usulleri uygun görülerek; doküman analizi yöntemi kullanılmış ve çalışma alanını hedef alan literatür taraması yapılmıştır. Çalışma nihayetinde; Azerbaycan tarih ders kitaplarının geçmişten bugüne Azerbaycan-Ermenistan ilişkilerine tarihsel gerçekliğe uygun olarak aktarıldığı görülmüştür. Bununla beraber Ermeni imajı ile ilgili olarak; geçmişte yaşanılan hadiselerin unutulmaması ancak bölgesel huzur ve istikrarın sağlanması için barışı yanlısı tavır sergilenilmesi gerektiği vurgusu yapıldığı tespit edilmiştir.
Anahtar Kelimeler : Tarih ders kitabı, sürgün, çatışma, göç, Azerbaycan, Ermenistan