Uzaktan ve yüz yüze hizmet içi eğitimin öğrenenlerin başarısı ve öğrenmenin kalıcılığı açısından karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: CEREN YAVUZ

Danışman: SAMİ ACAR

Özet:

Araştırmanın temel amacı, uzaktan ve yüz yüze hizmet içi eğitim uygulamalarının öğrenenlerin başarısı ve öğrenmenin kalıcılığı açısından önemli bir farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Araştırma, Başbakanlık Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğünde görev yapan birim sorumlularının hizmet içi eğitim programının ders başarılarına etkisi ve hizmet içi eğitim programının etkililiğine ilişkin değerlendirmelerini içeren deneysel bir araştırma modeli dahilinde yürütülmüştür. Araştırmanın bağımsız değişkenleri, uzaktan hizmet içi eğitim ve yüz yüze hizmet içi eğitimdir. Bağımlı değişkenler ise, başarı, kalıcılık ve etkililiktir. Araştırmada bağımlı değişkenlere ilişkin ölçümler için iki farklı ölçek kullanılmıştır. Hizmet içi eğitim programının etkililiğini ölçmek için, Hizmet içi Eğitimin Etkililiğini Değerlendirme Ölçeği; katılımcıların başarılarını ölçmek için öğretim öncesi, sonrası ve eğitimden on beş gün sonra PowerPoint Rubriği kullanılmıştır. Bu araştırmanın çalışma grubunu, Başbakanlık Basın Yayın ve Enformasyon Genel Müdürlüğünde birim sorumlusu olarak görev yapan (merkez ve taşra teşkilatı) 38 personel oluşturmaktadır. Merkez teşkilatında görevli 19 birim sorumlusu personel ile yüz yüze hizmet içi eğitim, taşrada görev yapan 19 birim sorumlusu personel ile uzaktan hizmet içi eğitim gerçekleştirilmiştir. Uzaktan ve yüz yüze hizmet içi eğitim 3 ders saati bir eğitim programı dahilinde gerçekleşmiştir. Araştırma bulgularına göre; araştırmaya katılan uzaktan ve yüz yüze eğitim alan personelin yarısından fazlasının erkek öğrencilerden oluştuğu, personelin her iki grupta da 36 ve üstü yaş grubunda olduğu, araştırmaya katılan yüz yüze hizmet içi eğitim alan personelin mezuniyet durumunun en az yüksekokul iken uzaktan hizmet içi eğitimde lise ve dengi olduğu ve her iki grupta da büyük bir çoğunluğun üniversite mezunu olduğu, personelin hizmet süresinin ise her iki grupta da 6-10 yıl aralığında olduğu görülmüştür. Öğretim programı öncesi başarı puan ortalamalarına göre yüz yüze hizmet içi eğitim grubunun başarı puan ortalaması uzaktan hizmet içi eğitim grubu başarı puan ortalamasına göre biraz yüksek olmasına karşın bu farkın önemli olmadığı sonucuna varılmıştır. Öğretim sonrası grupların başarı düzeylerinde istatistiksel olarak farkın önemli olup olmadığına ilişkin yapılan analiz sonucunda da grupların öğretim sonrası başarı düzeyleri önemli bir farklılık göstermemiştir. Öğretim programı tamamlandıktan 15 gün sonra yapılan kalıcılık ölçümlerinde her iki grubun kalıcılık düzeylerinin birbirine yakın ve iyi düzeyde olduğu görülmüştür. Kalıcılık ölçümlerinde elde edilen grupların kalıcılık puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığına ilişkin yapılan istatistiksel analizler sonucunda animasyon kullanımı alt boyutunda yüz yüze hizmet içi eğitim grubu lehine önemli bir farklılık görülmüş, diğer boyutlarda önemli bir farklılığın olmadığı sonucuna varılmıştır. Kalıcılık ölçümlerinde elde edilen kalıcılık puanlarının cinsiyete, yaşa, mezun olduğu okula ve hizmet süresi değişkenlerine göre önemli bir farklılık gösterip göstermediğine ilişkin yapılan istatistiksel analizler sonucunda belirtilen değişkenlerin kalıcılık puanları üzerinde önemli bir etkisinin olmadığı görülmüştür. Öğretim programı sonunda uzaktan ve yüz yüze hizmet içi eğitime katılan öğrencilerin eğitim programına, eğitmene, derse/sunuma ve öğretim materyaline ilişkin puan ortalamaları karşılaştırıldığında yüz yüze hizmet içi eğitim grubu puan ortalamalarının uzaktan hizmet içi eğitim grubu puan ortalamalarına göre biraz yüksek olduğu görülmüştür. Bu farkın anlamlı olup olmadığına ilişkin yapılan istatistiksel analizler sonucunda sadece eğitmen boyutunda yüz yüze hizmet içi eğitim grubu lehine önemli bir farklılığın olduğu diğer boyutlarda ise önemli bir farklılığın olmadığı görülmüştür. Ayrıca her iki grubun hizmet içi eğitime ilişkin değerlendirmelerinin olumlu yönde olduğu sonucuna varılmıştır.