FAAL FUTBOL KLASMAN HAKEMLERİNİN EĞİTİM SÜREÇLERİNİN İNCELENMESİ ve BEKLENTİ DÜZEYLERİ ( TÜRKİYE FUTBOL FEDERASYONU 3. BÖLGE ÖRNEĞİ)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Numan Bahadır KAYIŞOĞLU

Danışman: MEHMET GÜNAY

Özet:

Araştırmanın amacı, 20062007 futbol sezonunda Türkiye Futbol Federasyonu 3. Bölgesi'nde faal futbol hakemliği yapan klasman hakemlerinin futbol hakemliği eğitim sürecine ilişkin görüşlerinin incelenmesi ve beklenti düzeylerinin belirlenmesidir. Araştırma grubunu, 20062007 futbol sezonunda Türkiye Futbol Federasyonu 3. Bölge'ye bağlı bulunan 22 ilde faal olarak görev yapan 172 klasman futbol hakemi oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak iki bölümden oluşan anket formu kullanılmıştır. Anket formunun birinci bölümünde, hakemlerin kişisel bilgilerine yönelik 7 soru, ikinci bölümünde ise aday hakem yetiştirme kursları ve klasman hakemi eğitim seminerlerinin verimliliğini değerlendirmeye yönelik 29 madde yer almıştır. Ön uygulamadan elde edilen veriler ile yap lan güvenirlik ı analizi sonucunda ölçeğin iç tutarlılık katsayısı (Cronbach Alpha)'na bakılmıştır. Alpha katsayısı 0.89 olarak bulunmuştur. Verilerin analizleri için ikili karşılaştırmalarda t testi ve çoklu karşılaştırmalar için ANOVA kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak belirlenmiştir. Çoklu karşılaştırmalarda sonuçlarda anlamlı farkın çıktığı durumlarda farklılığı yaratan grup ya da grupların tespitinde LSD Homojenlik testi uygulanmıştır. 27.06.2008 Araştırma sonucunda, 1) Aday hakem yetiştirme kurslarında yeterli uygulamalı eğitimin yapılmadığı ve sınıflardaki kursiyer sayılarının fazlalığının eğitimin kalitesini azalttığı düşünülmektedir. 2) Klasman hakemleri eğitim seminerlerinin öğretim elemanı, eğitim ortamı, planlama, içerik ve değerlendirme boyutlarında eksikliklerinin bulunduğu saptanmıştır. 3) Klasman hakemleri eğitim seminerlerinin verimliliğine ilişkin hakem görüşlerinin klasmanlar arası farklılık göstermediği, ancak 35 ve üzeri yaş grubundaki hakemlerin eğitim sürecini genç hakemlerden daha az verimli buldukları saptanmıştır. 4) İstatistiksel olarak anlamlı olmamakla birlikte dikkate değer şekilde eğitim fakültesi mezunu klasman futbol hakemlerinin, yüksek öğrenimini diğer alanlarda tamamlayan klasman futbol hakemlerine göre hakemlik eğitimi sürecini daha az verimli buldukları saptanmıştır.