Negatif kibarlık stratejilerinin öğretiminin İngilizce öğretmen adaylarının sözlü iletişim becerilerine olan etkileri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Sibel Kahraman

Danışman: Cemal Çakır

Özet:

Bu çalışma İngilizce öğretmen adaylarının sözlü iletişim becerilerinin gelişimi için Sözlü İletişim Becerileri dersinde negatif kibarlık stratejilerinin öğretiminin etkilerini araştırmaktadır. Çalışmada deneysel araştırma desenlerinden ön-test son-test kontrol gruplu deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışma 2012-2013 akademik yılı Bahar Döneminde gerçekleştirilmiştir ve deney sürecini tamamlamak on hafta almıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Gazi Üniversitesi, İngiliz Dili Eğitimi Anabilim Dalı'nda okuyan birinci sınıf öğrencilerinden oluşan iki grup oluşturmaktadır. Nitel veriler, ön-test ve son-test olarak kullanılan bir söylem tamamlama testi ve deney süreci sonunda uygulanan bir yazılı görüşme formu yoluyla elde edilmiştir. Çalışmanın ön-test ve son-test sonuçlarının analizi ve karşılaştırılması, öğretmen adaylarının deney sürecinden sonra sözlü iletişim becerilerini geliştirdiklerini göstermiştir. Yazılı görüşme formu sonuçları öğrencilerin negatif kibarlık stratejilerini öğrenmeye yönelik olumlu görüşlerini ortaya koymuştur. Ayrıca, öğrenciler bu stratejileri İngiliz Dili Eğitimi öğretim programındaki bir derste öğretilmesinin gerekliliğini vurgulamışlardır. Dolayısıyla, Sözlü İletişim Becerileri dersinde negatif kibarlık stratejilerinin öğretiminin öğretmen adaylarının sözlü iletişim becerilerini geliştirmede etkili olduğu sonucuna varılmıştır. Bulgular sonucunda, ileride yapılabilecek çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.