Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Esin Sezgin
Danışman: SERAP DEMİRİZ
Özet:Bu araştırma, Oyun Temelli Davranışsal Öz-Düzenleme Eğitim Programının anaokula devam eden 48-60 ay arası çocukların davranışsal öz-düzenleme becerilerine etkisini belirlemek amacı ile yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda, araştırma, kontrol gruplu ön test-son test modeline dayalı deneysel bir çalışma olarak yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubu, 2014-2015 eğitim öğretim yılında Ankara İli Altındağ ilçesine bağlı anaokuluna devam eden, 27 deney, 27 kontrol grubu olmak üzere toplam 54 çocuktan oluşmuştur. Araştırmada, çocuklar ve anne babaları hakkında bilgi almak için Kişisel Bilgi Formu, davranışsal öz-düzenleme becerilerinin belirlenebilmesi için ise doğrudan ölçüm aracı Baş-Ayak-Diz-Omuza Dokunma Yönergeleri (BADO-DY) ve öğretmen görüşlerini içeren Çocuk Davranış Değerlendirme Ölçeği (ÇODÖ) araştırmacı tarafından geçerlik güvenirlik çalışması yapılarak kullanılmıştır. Deney grubuna araştırmacı tarafından geliştirilen Oyun Temelli Davranışsal Öz-Düzenleme Eğitim Programı uygulanmış, kontrol grubu ise kendi sürecine bırakılmıştır. Verilerin analizinde, çocukların ve ailelerin demoŞekilbilgilerine ilişkin dağılımları frekans ve yüzde değerleri olarak verilmiştir. Deney ve kontrol grubu ön test-son test karşılaştırmalarında non-parametrik testlerden Mann Whitney-U ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır Araştırma sonucunda, deney ve kontrol grubu çocuklar arasında Baş-Ayak -Diz-Omuza Dokunma Yönergeleri (BADO-DY) ve Çocuk Davranış Değerlendirme Ölçeği (ÇODÖ) son test puanları açısından, deney grubu çocuklarının lehine anlamlı farklılık görülmüştür. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, çocukların davranışsal öz-düzenleme gelişimlerine yönelik etkinliklerin sistemli olarak ele alınmasının okula hazır olma ve akademik becerilerin geliştirilmesi açısından gerekliliği önerilmiştir.