Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Aile Ekonomisi Ve Beslenme Eğitimi Anabilim Dalı , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Galip Şeref Gürkan
Danışman: Sıdıka Bulduk
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:
Bu çalışma; ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları ve akademik başarılarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini Denizli il Kale ilçesinde öğrenim gören dört ortaokulun öğrencileri oluşturmaktadır. Çeşitli kaynaklar taranarak 38 sorudan oluşan veri toplama aracı konunun uzmanlarından görüş alınarak hazırlanmıştır. Anketler elektronik ortamda hazırlanarak çıktıları alınmış ve gerekli izinler alındıktan sonra araştırmacı tarafından okullar ziyaret edilerek 353 öğrenciye ulaşılmış ve araştırmacının kontrolünde anketler uygulanmıştır. Araştırmaya 182 kız öğrenci ve 171 erkek öğrenci katılmıştır. Elde edilen veriler SPSS (Statistical Program for Social Science) istatistik paket programı kullanılarak uygun istatistik işlemler yapılarak analiz edilmiş değişkenler arası ilişkiler t-testi ve one-wayanova testi ile değerlendirilmiştir. Katılımcıların %60,3’ü normal, 26,4’ü çok zayıf ve zayıf, %13,3’ü ise fazla kilolu ve şişman düzeyde beden kitle indeksine sahiptir. Araştırmaya katılan kız öğrencilerin akademik başarı düzeyi yüksek olduğu, beden kitle indeksleri normal düzeyde olan öğrencilerin akademik başarı düzeyi yüksek olduğu saptanmıştır. Öğün atlamayan, günde üç öğün tüketen, kahvaltı yapan ve yemek ayırt etmeyen öğrencilerin akademik başarı düzeyi yüksek olduğu görülmüştür. Akademik başarı düzeyi yüksek, beden kitle indeksi normal ve yemek ayırt etmeyen öğrencilerin sağlıklı beslenme konusundaki tutum ortalamalarının daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Doğru beslenme alışkanlığı ile akademik başarı arasındaki ilişki istatistiksel olarak anlamlı olduğu
saptanmıştır. Öğrenciler sabah kahvaltısını yapmayı alışkanlık haline dönüştürmelidir. Öğrencilere sağlıklı ve dengeli beslenme konusunda eğitimler verilerek bu durumun akademik başarılarını etkileyeceği söylenmelidir. Öğrencilere düzenli öğün tüketimi alışkanlığı kazandırılarak öğün aralarında vücudun ihtiyacı kadar besin tüketilmesi sağlanmalı ve sağlıksız gıdaların öğün aralarında tüketilmemesi konusunda öğrenciler bilgilendirilmesi önerilmektedir.
Anahtar Kelimeler : Beslenme, Başarı, Ortaokul, Öğrenci