ANASINIFINA DEVAM EDEN BES-ALTI YAS ÇOCUKLARINA SOSYAL UYUM VE BECERİ ÖLÇEĞİNİN UYARLANMASI VE UYGULANMASI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Murat IŞIK

Danışman: ADALET KANDIR

Özet:

Bu arastırma, anasınıfına devam eden bes-altı yas çocuklarına sosyal uyum ve beceri ölçeğinin uyarlanması ve uygulanması amacıyla yapılmıstır. Tarama niteliğinde olan arastırmanın evrenini 2006-2007 eğitim-öğretim yılında Ankara İl merkezi Keçiören İlçesinin resmi ilköğretim okullarına bağlı anasınıflarına devam eden bes-altı yas çocukları olusturmaktadır. Arastırmanın örneklemini ise tabakalama yöntemiyle seçilmis 250 çocuk ve ebeveynleri ile çocukların öğretmenleri olusturmustur. Ölçeğin çocuklara uyarlanması için öncelikle ifadeler bes-altı yas çocuklarına uygun hale getirilmistir. Daha sonra ölçek bes ayrı uzman görüsüne sunulmustur. Uzmanlardan gelen görüsler doğrultusunda ölçeğe son sekli verilmistir. Arastırma verilerinin toplanmasında; Genel Bilgi Formu, Sosyal Uyum ve Beceri Ölçeği ve Sosyo-Ekonomik Düzeyi Belirleme Ölçeği kullanılmıstır. Sosyal Uyum ve Beceri Ölçeğinin uygulanmasıyla elde edilen veriler kullanılarak geçerlilik ve güvenilirlik çalısmaları yapılmıstır. Buna göre bireyleri ayırt etmede yetersiz olduğu görülen bazı maddeler çıkarılmıstır. Uygulama yapılan gruplarda Sosyal Uyum ve Beceri Ölçeği puanlarının güvenilirliği için cronbach alfa değerleri Sosyal Uyum için .93, Sosyal Uyumsuzluk için .83 olarak bulunmustur. Uygulamalarda alfa değerlerinin yüksek çıkması, ölçeğin iç tutarlılığının yüksek olduğunu göstermistir. Sosyal Uyum ve Beceri Ölçeğinden elde edilen puanlarda sosyo ekonomik düzey ve cinsiyetin istatistiksel olarak etkili olduğu bulunmustur.