Müzik eğitiminde 5E Modeli'nin akademik başarı, tutum ve kalıcılığa etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Öğrenci: MURAT GÖK

Danışman: ENVER TUFAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim müzik dersinde 5E modelinin öğrencilerin müziksel öğrenme düzeyleri, müzik dersine ilişkin tutumları ve öğrendiklerini hatırlama düzeyleri üzerindeki etkilerini saptamaktır. Bu amaçla araştırmada, ön test - son test kontrol gruplu yarı deneysel model kullanılmıştır. Deneysel çalışmada uygulama yapılan okulların belirlenmesinde, okulların sosyo-kültürel ve ekonomik koşulları, sınıf mevcutları göz önünde bulundurulmuştur. Araştırma, 2009-2010 eğitim öğretim yılının ikinci döneminde Milli Eğitim Bakanlığı Ankara İli Çankaya İlçesine bağlı iki ilköğretim okulunda öğrenim gören toplam 119 öğrenci ile yürütülmüştür. Bu öğrencilerden 61'i deney, 58'i kontrol grubunda yer almıştır. Araştırmada İlköğretim Müzik Dersi Öğretim Programı'nın 7. sınıf müzik dersinde yer alan Müzikte Dizileri Öğreniyorum' konusu ve kazanımları doğrultusunda üç hafta süren bir uygulama yapılmıştır. Uygulama sürecinde deney grubunda dersler 5E modeline göre araştırmacı tarafından geliştirilen etkinliklerle, kontrol grubunda ise İlköğretim 2006 Müzik Öğretim Programı Öğretmen Kılavuz Kitabı'nda yer alan öğretim yöntem ve teknikleri ile işlenmiştir. Çalışmanın alt hipotezlerini tespit etmek ve uygulama yapılan öğrencilerden veri toplamak için farklı ölçme araçları kullanılmıştır. Öğrencilerin Müzikte Dizileri Öğreniyorum' konusuna yönelik olarak sahip oldukları kazanımları ve bu kazanımları hatırlama düzeylerini ölçmek için akademik başarı testi geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Öğrencilerin müzik dersine yönelik tutumlarını ölçmek için Özmentaş (2006) tarafından geliştirilen, güvenirlik katsayısı 0,86 olan ve 20 maddeden oluşan Müzik Dersi Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Araştırmada deney grubu öğrencilerinin 5E modeli uygulamasına yönelik görüşlerini belirlemek için Öğrenci Görüşleri Formu oluşturulmuş ve kullanılmıştır. Elde edilen verilerin çözümlenmesinde normal dağılım gösteren veriler için parametrik testlerden bağımlı ve bağımsız gruplar t-testi, Split File Anova testi; non- parametrik testlerden Mann Whitney U ve Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. İstatistiksel anlamlılık için ise, .05 anlamlılık düzeyi seçilmiştir. Araştırma sonucunda, 5E Modelinin uygulandığı deney grubu öğrencileri ile 2006 Müzik Öğretim Programı Öğretmen Kılavuz Kitabı'ndaki etkinliklerin uygulandığı kontrol grubu öğrencilerinin müzik dersi başarıları, müzik dersine yönelik tutumları ve öğrendiklerini hatırlama düzeyleri arasında anlamlı derecede fark olduğu gözlemlenmiştir. Uygulanan test sonuçlarına göre 5E modelinin uygulandığı deney grubu öğrencilerinin akademik başarı ve hatırlama düzeylerinin, mevcut öğretim yöntemlerinin kullanıldığı kontrol grubu öğrencilerine göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca araştırmada, 5E modelinin ilköğretim müzik dersinde öğrencilerin derse yönelik ilgi ve katılımlarında olumlu etki yarattığı gözlemlenmiştir. Bu sonuçlar, deney grubu öğrencileri ile yapılan görüşme formlarından elde edilen verilerle de tutarlılık göstermektedir.