Ortaokul 5. sınıf matematik dersi öğretim programının öğretmen görüşlerine göre incelenmesi (Ankara ili örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: NİLÜFER NACAR

Danışman: YÜCEL KAYABAŞI

Özet:

Bilim ve teknolojinin gelişmesiyle ülkelerin eğitim sistemleri de değişmektedir. Bu sebeple 2012-2013 eğitim öğretim yılı ile birlikte ülkemizdeki eğitim sisteminde değişikliklere gidilmiştir. 5. sınıflar ortaokul kademesine alınarak her derse ayrı alan öğretmenlerinin girdiği bir eğitim - öğretim hayatına başlanmıştır. Bu önemli değişimle birlikte 2013-2014 eğitim öğretim yılında 5. sınıflara yeni bir matematik dersi öğretim programı uygulamaya konulmuştur. Bu çalışmanın amacı da her iki eğitim öğretim yılında uygulanan Ortaokul 5. Sınıf Matematik Dersi Öğreti Programı'nı matematik öğretmenlerinin görüşlerine göre incelemektir. Araştırmanın verileri Ankara ilinin beş hizmet alanındaki okullarda görevli matematik öğretmenlerinden 2013 2014 eğitim öğretim yılının sonunda toplanmıştır. Araştırmada beşli likert tipi derecelendirilmiş anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Ankete 130 matematik öğretmeni katılmıştır. Anket üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kişisel bilgilere ait 6 madde, ikinci ve üçüncü bölümde her iki eğitim öğretim yılında uygulanan programın ögelerine ait 66'şar madde bulunmaktadır. Her iki eğitim öğretim yılı için aynı maddelerden oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde kişisel bilgilere ait 5 madde ve ikinci bölümde programla ilgili 9 madde yer almaktadır. 2012 2013 eğitim öğretim yılında uygulanan programa ait görüşmeye 14 matematik öğretmeni ve 2013 2014 eğitim öğretim yılında uygulanan programa ait görüşmeye 16 matematik öğretmeni katılmıştır. Çalışmada anket verilerinin güvenirliğini arttırmak amacıyla yarı yapılandırılmış görüşme formlarından yararlanılmıştır. Araştırmada veri toplama araçlarından beşli likert tipi derecelendirilmiş anket ile elde edilen verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Programın ögelerine ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemek için frekans, yüzde, aritmetik ortalama ve standart sapma gibi istatistiksel tekniklerden yararlanılmıştır. Öğretmenlerin meslek deneyimi, görev yapılan okulun yerleşim yeri ve mezun olunan okul türü değişkenlerine göre, programa ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek amacıyla tek yönlü varyans analizi (ANAVO) yapılmıştır. Öğretmenlerin cinsiyet ve hizmet içi eğitim alma isteği değişkenlerine göre, programa ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek için t-testi kullanılmıştır. Ankette yer alan iki programa ait öğretmen görüşleri arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Araştırmada veri toplama araçlarından yarı yapılandırılmış görüşme formlarından elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Veriler, içerik analizinin sonucunda frekans (f) ve yüzde (%) istatistiksel tekniklerden faydalanılarak tablolaştırılmıştır. Öğretmenler 2012 - 2013 eğitim öğretim yılında uygulanan programa ait değerlendirme ögesiyle ilgili maddelere kararsızım düzeyinde cevap vermişlerdir. Öğretmenler her iki programın diğer ögeleriyle ilgili maddelerini katılıyorum şeklinde cevaplamışlarıdır. Öğretmenlerin meslekteki kıdem yılına göre 2012 2013 eğitim öğretim yılında uygulanan programın değerlendirme ögesinde anlamlı fark bulunmuştur. Her iki eğitim öğretim yılında uygulanan programlar ile hizmet içi eğitim isteme durumu arasında anlamlı fark çıkmıştır. Diğer değişkenlerle ilgili anlamlı fark bulunmamıştır. Öğretmenler genel olarak her iki programı da olumlu bulmaktadır. Fakat 2013 2014 eğitim öğretim yılında uygulanan programı daha olumlu buldukları belirlenmiştir. Programların uygulanmasında bazı sıkıntılara rastlanmaktadır. Bu durum için yarı yapılandırılmış görüşme formlarından elde edilen verilere göre okulların fiziki alt yapılarının yetersizliği, sınıfların kalabalık olması gibi sebepler sıralanmıştır.