Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Öğrenci: ÖMER ÇİFTÇİ
Danışman: FAHRİ TEMİZYÜREK
Özet:Bu arastırmada, ilkögretim besinci sınıf ögrencilerinin, ilkögretim Türkçe ögretim programındaki okudugunu almamayla ilgili kazanımlara ulasma düzeylerine; örnekleme alınan ögrencilerin sosyoekonomik durumları ve cinsiyetlerine göre kazanımlara ulasma düzeylerine bakılmıstır. Örneklemi, Ankara ili merkez ilçelerinde, ögretim programının uygulandıgı pilot okullarda ögrenim gören besinci sınıf ögrencileri olusturmaktadır. Arastırmada, ögrencilerin kazanımlara ulasma düzeylerini ölçmek için ögretim programında yer alan okudugunu anlamayla ilgili kazanımlar 43'ten 34'e indirilmis ve her kazanımın ölçülmesi için dörder soru hazırlanmıstır. Ölçegin güvenirlik ve geçerlilik çalısmaları neticesinde kazanımlara ait soru sayısı üçe düsürülmüs ölçek 102 soruyla sınırlandırılmıstır. Arastırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, sosyoekonomik düzeyde basarı sıralaması üst sosyoekonomik, orta sosyoekonomik ve alt sosyoekonomik düzey seklinde tezahür etmistir. Üst sosyoekonomik gruba giren ögrencilerin basarı ortalaması % 87,73; orta sosyoekonomik gruba giren ögrencilerin basarı ortalaması % 87,18; alt sosyoekonomik gruba giren ögrencilerin basarı ortalaması % 79,56 seklinde ortaya çıkmıstır. Otuz dört kazanımın on üçünde orta sosyoekonomik düzeydeki ögrenciler daha basarılı olurken yirmi birinde de üst sosyoekonomik düzeydeki ögrenciler daha basarılı olmuslardır. Bütün kazanımlardaki toplam basarı puanları % 85,47 seklinde bulunmustur. Cinsiyete göre yapılan degerlendirmede ise kız ögrencilerin erkek ögrencilere oranla daha basarılı oldukları tespit edilmistir. Kızların basarı ortalaması % 87,70; erkeklerin basarı ortalaması ise % 83,21 seklindedir. Otuz dört kazanımdan 15'i kızların lehine anlamlı olarak bulunmustur. Kazanımlardan on dokuzunda yine kızlar daha basarılı olmuslar fakat bu basarı anlamlı bir fark olusturacak kadar degildir. Otuz dört kazanımdan sadece dört tanesinde erkek ögrencilerin aritmetik ortalamaları daha yüksektir fakat bu da anlamlı fark olusturacak kadar yüksek degildir.