Göçle gelen çocukların eğitim sorunları ve çözüm önerileri (Mersin ili örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: ÖMER BARIŞ EROĞLU

Danışman: MURAT GÜRKAN GÜLCAN

Özet:

Bu araştırmada Mersin iline özellikle iç göçle gelen ailelerin ve çocuklarının eğitim sorunları araştırılmıştır. Göçle gelen ailelerin yaşadıkları sosyal, ekonomik, psikolojik, vb. sorunların bu ailelerin okula giden öğrencilerinin okul başarısı, davranışsal özellikleri ve toplumsal ilişkileri üzerinde ne derecede etkili olduğu ve göçün eğitim kurumlarına etkisi üzerinde durulmuştur. Bu amaçla velilere, öğretmenlere ve okul yöneticilerine sorular yöneltilerek yaşanılan eğitim sorunları tespit edilmeye çalışılmıştır. Görülen aksaklıkların giderilmesi için çözüm önerileri sunulmuştur. Araştırmanın evrenini Türkiye'de en çok göç alan 10 il oluşturmuştur. Örneklemi ise çok aşamalı yöntem ile belirlenmiştir. Örneklemi, önce amaçlı örneklem yöntemi ile seçilen Mersin ili, sonra Mersin'de tabakalı örneklem yöntemi ile seçilen merkez ilçeler ve bu ilçelerde yer alan göç alan okullar oluşturmuştur. Araştırma nitel olarak çalışılmıştır. Yaşanılan sorunları daha iyi ifade edebilmek için sayısal verilerden de yararlanılmıştır. Araştırmada olgubilim deseni kullanılmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz ve içerik analizi teknikleriyle çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bazı sonuçlara göre aileler genellikle zorunlu göçlerle Mersin'e gelmişlerdir. Göç sonrasında geçim sıkıntısı çekmektedirler. Velilerin dil ve iletişim problemleri yaşadığı da görülür. Veliler için çocukların eğitim durumları öncelikli değildir. Göçle gelen öğrencilerin okuldaki başarıları düşüktür. Göçle gelen öğrenciler etnik kökeninden dolayı zaman zaman ayrımcılığa uğrayabilmektedirler. Göçle gelen öğrenciler uyum sorunu yaşarlar ve okullarında mutsuzdurlar. Göçle gelen öğrencilerde devamsızlık görülür. Devamsızlığın kaynağı olarak öğrencilerin ekonomik kazanç elde etmek amacıyla çalıştırılması gösterilebilir. Göçle gelen öğrencilerde şiddet eğilimi ve gruplaşmalar görülebilir. Öğretmen ve okul yöneticileri görev yaptıkları bölgeleri sorunlu olarak görürler. Öğretmenler, velilerin öğrencilerin eğitimleriyle ilgili olmadıklarını düşünürler. Öğretmenler göçle gelen okullarda görev yapan okul yöneticilerinin özel bilgi ve beceri sahibi olmaları gerektiğini belirtirler. Araştırmada tespit edilen sorunlara yönelik geliştirilen çözüm önerilerinin başında yoğun ve plansız bir şekilde gerçekleşen göçlerin önlenmesi gelmektedir. Göçle gelen ailelerin ve öğrencilerinin çevreleriyle sağlıklı bir iletişim kurmalarını sağlamak için gerekli tedbirler alınmalıdır. Velilerin bilinçlendirilmesi için çalışmalar yapılmalıdır. Kalabalık sınıf mevcutlarını azaltmak için çözümler geliştirilmelidir. Göçle gelen öğrencilerin okuldaki başarısını arttırmak için yetiştirme kursları açılmalıdır. Evlerinde ders çalışma ortamı olmayan öğrenciler için çalışma salonları oluşturulmalıdır. Göçle gelen ailelere ve çocuklarını yönelik uyum çalışmaları planlanmalıdır. Okullarda ayrımcılık içeren davranışlara yönelik önlemler alınmalıdır. Göçle gelen öğrencilere yönelik dil dağarcığını geliştirici çalışmalar yapılmalıdır. Okullar tam gün eğitime geçirilmelidir.