Karbon fiber takviyeli kompozit malzemelerinin işlenmesi için kesici takım tasarımı, üretimi ve performansının değerlendirilmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: SELÇUK YAĞMUR

Danışman: ULVİ ŞEKER

Özet:

Havacılık ve otomotiv endüstrilerinde kullanılan kompozitler çoğunlukla karbon fiber ile takviye edilmiş epoksi veya vinil esterden üretilmektedir ve bu kompozit malzemelerin işlenmesi diğer malzemelere oranla daha zordur. Bu çalışmada, Karbon Fiber Takviyeli Kompozit (KFTK) malzemelerin işlenmesinde yaşanan güçlükleri ve özellikle de katmanlı/laminer yapıdaki levhalarda katman kalkması (delaminasyon) problemini bertaraf edebilecek özgün PCD kesici takım tasarımı yapılmıştır. Bu takımların üretimi gerçekleştirilerek havacılık sektöründe yaygın olarak kullanılan haliyle üretilmiş olan KFTK malzemeler üzerinde, geliştirilen takımların performansları araştırılmıştır. Deneylerde çalışmada kapsamında tasarımı ve üretimi yapılan üç farklı geometride PCD parmak frezeler kullanılmıştır. Deneyler CNC dik işleme merkezinde yapılmıştır. Tasarımı ve üretimi yapılan 1 numaralı takımın birinci boşluk açısı 8o, ikinci boşluk açısı 17o dir. 2 numaralı takımın takımın birinci boşluk açısı 11o, ikinci boşluk açısı 20o ve 3 numaralı takımın birinci boşluk açısı 13o, ikinci boşluk açısı 25o dir. Takımların üç kesici ağzından biri sağ biri sol helis açısına sahipken üçüncü kenarın, radyal ilerleme ve merkezi kesme etkisini sağlamak amacıyla, düz olarak imal edilmiştir. Kesme parametreleri olarak 350, 400 ve 450m/dak kesme hız ve 1270 mm/dak sabit ilerleme miktarı seçilmiştir. Deneyler sonucunda en iyi performansı 1 numaralı kesici takımın gösterdiği görülmüştür. Artan kesme hızının kesme kuvvetleri, delaminasyon genişliğive yüzey pürüzlülüğünü olumlu yönde etkilediği bununla birlikte takım aşınmasını arttırdığı görülmüştür. Ayrıca regresyon analizi sonrasında elde edilen ANOVA istatistiklerine göre yüzey pürüzlülüğü, kesme kuvveti, delaminasyon genişliği ve takım aşınmasında etkili olan parametreler tespit edilmiştir.