Lisans düzeyindeki gitar öğrencilerinde ön dinlemenin deşifre performansına etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2012

Öğrenci: MEHMET OZAN UYAN

Danışman: YILMAZ ŞENDURUR

Özet:

Bu araştırmanın amacı, kayıtlı bir işitsel modeli ön-dinlemenin, lisans düzeyindeki gitar öğrencilerinin deşifre performanslarını hangi düzeyde etkilediğini ortaya koymaktır. Araştırmada tek gruplu ön test-son test deneysel deseni kullanılmıştır. Deney işleminde kullanılmak üzere, araştırmacı tarafından yazılan iki deşifre parçası, uzman görüşleri yardımıyla, birbirine denk hale getirilmiştir. Aynı parçalar, araştırmacı tarafından çalınarak kaydedilmiştir. Deneyin ön test aşamasında, öğrenciler, parçalardan rasgele seçilen birini çalmışlardır. Son test aşamasında, öğrenciler, ikinci parçayı deşifre etmişler, fakat bu kez çalmadan hemen önce kayıtlı modelden dinlemişlerdir. Performanslar kamera ile kaydedilmiş, öğrencilerin ön ve son testte aynı parçayı çalmamalarına dikkat edilmiştir. Öğrencilerin performansları, üç uzman tarafından, piyano için hazırlanmış bir rubrik ölçeğin gitara ve deşifreye uyarlanmasıyla oluşturulan değerlendirme formu kullanılarak puanlanmıştır. Ölçek, beceriler, teknik, müzikalite ve bütünlük başlıkları altında toplam dokuz ölçüt içermektedir. Deşifre performanslarının ön dinlemeden etkilenme düzeylerinin, öğrencilerin sınıf düzeylerine, mezun oldukları lise türüne ve kendi performanslarıyla ilgili görüşlerine göre değişip değişmediği de araştırılmıştır. Bulgular, doğru parmak numaraları boyutundaki olumsuz etki hariç, herhangi bir alt boyutta veya toplam puanda, ön dinlemenin anlamlı bir etkisinin olmadığını ortaya koymuştur. Bununla birlikte, ön dinlemenin, lisans I-II. Sınıf öğrencilerinin doğru nota çalabilme alt boyutundaki başarılarını istatistiksel olarak anlamlı düzeyde ve olumlu yönde etkilediği saptanmıştır.