Spor yapan çocuklar ile ailesine ekonomik katkıda bulunup spor yapamayan çocukların benlik saygısı düzeylerinin karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Öğrenci: HİKMET TURKAY

Danışman: BELGİN GÖKYÜREK

Özet:

Bu araştırmada; ekonomik sıkıntılar nedeniyle ailesine destek için çeşitli işlerde çalışıp sokaklarda yaşamak zorunda kalan, spor yapamayan çocuklar ile kulüp düzeyinde spor yapabilen çocukların benlik saygısı düzeylerinin karşılaştırılması ve sporun benlik saygısı üzerindeki etkisini ortaya çıkarmak amaç edinilmiştir. Çalışmanın örneklemini, 2013-2014 öğretim yılında Ankara‟nın Altındağ ilçesinde öğrenim gören, tesadüfi yöntemle seçilmiş onbeş ortaokuldan 192 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak, Kişisel Bilgi Formu ve Coopersmith‟in Benlik Saygısı Envanteri kullanılmıştır. Spor yapan ve çalışıp spor yapamayan ortaokul öğrencilerinin sosyo- demografik özellikler bakımından benlik saygısı düzeyleri arasındaki farklılığı test etmek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA), Kruskal-Wallis testi, grup farklılıklarına bakmak için Tukey HSD, Independent Sample t testi ve Mann-Whitney U testi kullanılmıştır. Uygulanan parametrik olmayan testlerde, merkezi limit kuramı gereğince örnek çapı büyük olan testlerde Mann-Whitney U testi için Z dağılımı istatistiği, Kruskal-Wallis testi için Ki-Kare dağılımı istatistiği alınmıştır. Örnek çapı küçük olan testlerde yöntemlerin kendi test istatistikleri esas alınmıştır. Ġstatistiki analizler Spss 21 for Windows paket programıyla yapılmıştır. Araştırmada sonuç olarak; çalışıp spor yapamayan ve çalışmayıp spor yapan ortaokul öğrencilerinin benlik saygısı düzeyleri okuldaki ders dışı etkinliklere katılma, okul rehberlik servisinden yararlanma, üniversite okumayı isteme gibi durumlarda farklılık göstermezken; çalışma ve spor yapma [t(190)=-20.319; p=.000<.05], cinsiyet [Z=- 2.329; p=.040<.05], evde kendilerine ait oda [t(97)=2.012; p=.047<.05], sınıf düzeyleri [ ̅ = 47.27, ̅=79.23], anne-baba eğitim [Ki-Kare=11.360; p=.023<0.05 - Ki- Kare=11.308; p=.023<0.05] ve gelir düzeyine [ ̅ = 52.72, ̅=87.71] durumlarına göre anlamlı farklar tespit edilmiş ve spor yapan öğrencilerin benlik saygısı puanlarının yüksek olduğu görülmüştür.