Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Öğrenci: TURGAY TUNÇ
Danışman: AYTEKİN ALBUZ
Özet:Araştırmanın amacı, Türkiyezde piyano öğretiminde kullanılan makamsal içerikli materyallere ilişkin ihtiyaç durumunu belirlemek, piyano öğretiminde Türk Müziği kaynaklı kontrpuantal eserlerin seslendirilmesine yönelik bir çalışma modeli oluşturmak, bu modelin öğrenci başarısı üzerine etkilerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet üniversitesi konservatuvarında 2013-2014 öğretim yılı bahar döneminde eğitim gören 10 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada hem betimsel hem deneysel olarak nicel yöntem kullanılmıştır. Betimsel boyutta anket uygulaması yapılmış; deneysel boyutta ise tek grup ön test - son test modeli kullanılmıştır. Araştırma; çokseslilik yöntemlerinden karma armoni yaklaşımıyla, Nihavent ve Nikriz makam dizileri kullanılarak yazılmış kontrpuantal eserler ile sınırlandırılmıştır. Uygulanan anket sonucu elde edilen verilerin çözümlenmesinde frekans (f), yüzde (%) değerleri kullanılmıştır. Deneysel verilerin çözümlenmesinde ise araştırmacı tarafından geliştirilen ölçme aracı kullanılarak elde edilen verilerin analizinde Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılmıştır. Bu sonuçlara göre, Türk Müziği materyalleri kullanılarak yazılan kontrpuantal eserlerin seslendirilmesine yönelik hazırlanan çalışma modelinin, ortaya çıkan kanıtlar sonucu işlevsel olduğu saptanmış ve konuyla ilgili önerilerde bulunulmuştur.