Özel eğitime muhtaç çocuğa sahip ebeveynlerin algıladıkları sosyal destek, psikolojik dayanıklılık ve umut düzeyleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: BURÇİN ZENGİN

Danışman: ŞERİFE IŞIK

Özet:

Bu araştırmada özel eğitime muhtaç çocuğa sahip anne babaların algıladıkları sosyal destek, bir kişilik özelliği olarak psikolojik dayanıklılık ve umut düzeyleri incelenmiştir. Araştırmaya Sakarya'da yaşayan 236 anne ile 175 baba olmak üzere toplam 411 ebeveyn katılmıştır. Veri toplama araçları Hert Umut Ölçeği, Psikolojik Dayanıklılık Ölçeği, Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu kullanışmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizlinde Pearson Momentler Çarpımı Korelasyonu Katsayısı, Çoklu Regresyon Analizi, İlişkisiz Örneklemler için t-testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ebeveynlerin umut düzeylerinin cinsiyet değişkeni açısından anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür. Araştırmada ayrıca umut düzeyi ile psikolojik dayanıklılık düzeyleri arasında pozitif yönde, düşük düzeyde bir ilişkinin olduğu; umut düzeyi ile algılanan sosyal destek arasında düşük düzeyde ve sırasıyla aile desteği, arkadaş desteği, özel destek arasında anlamlı bir ilişkinin olduğu bulunmuştur. Araştırmada elde edilen diğer sonuçlar ise aile desteği, psikolojik dayanıklılık, arkadaş desteği ve özel destek değişkenlerinin umut düzeyini yordadığıdır. Psikolojik dayanıklılık ve aile desteği, arkadaş desteği, özel destek birlikte umut düzeyi varyansının yüzde 26'sını açıklamaktadır. Araştırmada elde edilen bulgular ilgili literatür ışığında tartışılmıştır.