Ninninin çocuk gelişimindeki yeri ve müzikal öğeler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Döne Görkem Kumtepe

Danışman: MEHMET EFE

Özet:

Yapılan araştırmalarda ninnilerle büyütülen çocukların ilerde algısının daha yüksek, daha uyumlu, daha pozitif ve daha duyarlı bireyler olduğu ortaya konmuştur. Bu araştırmalardan yola çıkarak bu tezde ninninin çocuk gelişimindeki yeri ve bu ninnilerin ne gibi müzikal öğeler barındırdığı incelenmiştir. Betimsel nitelikli olan bu araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden içerik analiz modeli kullanılmış; kaynak tarama yöntemi ve uzman görüşleri ile veriler toplanmıştır. Araştırmanın evrenini ninniler örneklemini ise Lullabies of the World projesinde bilir kişiler tarafından seçilmiş 40 ninni oluşturmaktadır. Örneklemde yer alan ninniler ritim, tonalite, ses aralıkları, tek-çok seslilik, kıta, gibi bölümlere ayrılarak özellikleri incelenmiş, tablolaştırılarak yorumlanmıştır. Tüm bu sonuçlara bakarak ninninin çocuk gelişiminde ne kadar önemli bir yere sahip olduğu, bu konuda ebeveynlerin çok daha fazla bilinçlenmesi gerektiği, seçilen ninnilerin analizi sonucu seçilecek ninnilerin daha çok basit ölçülerde, çok sesli, majör tonda ve enstrümantal ninniler olduğu ortaya çıkmıştır.