Eğitim Fakültesi Öğretim Elemanlarının Eğitim Teknolojisi Yeterliliklerine İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Kevser AFACAN

Danışman: Melek Çakmak

Özet:

Bilimin ilerlemesiyle birlikte yaşanan değişiklikler toplumları her alanda etkilemiştir. Bu bağlamda hayatımıza giren ve hayatımızı önemli ölçüde etkileyen kavramlardan biri de teknoloji olmuştur. İnsan yaşamında önemli bir yeri kaplayan eğitim de teknolojiden etkilenmiştir. Eğitimde teknoloji kullanımıyla birlikte alanyazına eğitim teknolojisi, öğretim teknolojisi, teknoloji entegrasyonu gibi yeni kavramlar eklenmiştir. Teknolojinin gün geçtikçe gelişmesi, daha işlevsel olması, daha çok tercih edilmesi, eğitim alanındaki değişiklikler, eğitimde teknoloji entegrasyonunu zorunlu hale getirmiştir. Eğitim sistemi, öğretmen, öğrenci, ortam, zaman gibi birçok ögenin bir araya geldiği çok yönlü bir sistemdir. Eğitim alanine doğrudan etkileyen teknoloji, eğitim sisteminin önemli bileşeni olan öğretmenleri de etkilemiş, öğretmenlerin sahip olması gereken özelliklerde birtakım değişiklik ve yeniliklere gidilmesi ihtiyacını ortaya çıkarmıştır. Alanyazında eğitimde teknoloji entegrasyonunu sağlamak amacıyla çeşitli çalışmalar yapılmıştır. Bu çalışmaların bir bölümü öğretmenlerin sahip olması gereken yeterliliklerin geliştirilmesi yönündedir. Öğretmenlerin sahip olması gereken yeterliliklerin değişmesi, öğretmen eğitimi veren eğitim fakültelerinin programlarını ve öğretim elemanlarının yeterliliklerini de etkilemiştir. Ülkemizde de eğitim-teknoloji entegrasyonunun sağlanması için çeşitli çalışmalar yapılmaktadır. Bu araştırma ile temel olarak eğitim fakültesi öğretim elemanlarının eğitim teknolojisi yeterliliklerine ilişkin görüşlerinin betimlenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda betimsel nitelik taşıyan araştırmada, öğretim elemanlarının eğitim teknolojisinin faydalarına yönelik görüşleri, eğitim teknolojisi yeterlilikleri ve eğitim sürecinde kullanılan eğitim teknolojilerine yönelik görüşleri incelenmiştir. Araştırmada veriler, Ankara ilinde bulunan altı üniversitenin eğitim fakültesinde görev yapmakta olan öğretim elemanlarından (n=109) anket ile toplanmış, elde edilen veriler SPSS-2 programı aracılığıyla analiz edilmiştir. Araştırmada temel olarak eğitim fakültesi öğretim elemanlarının eğitim teknolojilerinde kendilerini yeterli buldukları, eğitim teknolojilerini ders öncesi, ders sırası ve ders sonrası süreçlerde faydalı olarak değerlendirdikleri belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler: Eğitim teknolojisi, öğretmen eğitimi, öğretim elemanları, betimsel araştırma