Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Öğrenci: HÜSEYİN KAYNAK
Danışman: TÜRKER EROĞLU
Özet:Bu çalışmanın amacı, Türk Musikisi Devlet Konservatuvarları ile Eğitim Fakültelerinin müzik eğitimi bölümlerindeki müzik öğretmeni adaylarının öğretmenlik öz yeterlikleri ile müzik yeteneğine yönelik öz yeterlikleri arasındaki ilişki durumunu belirlemektir. 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Türkiye'nin farklı üniversitelerine bağlı eğitim fakültelerinin müzik bölümleri ile Türk Musikisi Devlet Konservatuvarında okuyan son sınıf öğrencileri araştırmanın evrenini oluştururken, Gaziantep Üniversitesi Türk Musikisi Devlet konservatuvarı, Ege Üniversitesi Devlet Türk Musikisi Konservatuvarı, Sakarya Devlet Konservatuvarı, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim dalı, Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı ve İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalı'nın son sınıfında okuyan toplam 282 öğretmen adayı araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Bu araştırmada Nicel araştırma yöntemlerinden genel tarama modeli uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen kişisel bilgi formu, Gibson ve Dembo (1984) tarafından geliştirilen ve Türkçe uyarlaması Diken (2004) tarafından yapılan öğretmen öz yeterlik ölçeği ile Özmenteş ve Özmenteş (2008) tarafından geliştirilen müzik yeteneğine yönelik öz yeterlik ölçeği kullanılmıştır. Ölçeklerden elde edilen veriler spss 22.0 programıyla çözümlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulardan hareketle, müzik öğretmeni adaylarının müzik yeteneğine yönelik öz yeterlik algılarının cinsiyete göre farklılaştığı ve erkek öğretmen adaylarının lehine anlamlı bir fark oluştuğu, adayların öğretmen öz yeterlik algılarının ekonomik düzey gelirine göre istatistiksel olarak anlamlı olduğu, eğitim fakültelerinin müzik öğretmenliği programlarından mezun olacak adayların müzik yeteneğine yönelik öz yeterlik algıları ile öğretmen mesleğine yönelik algıları arasında anlamlı bir fark olduğu ve bunun da öğretmenlik mesleğine yönelik pozitif yönde olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır.