Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2009
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Gülhan BAŞER ŞEKER
Danışman: LEYLA ERCAN
Özet:Bu araştırmada lise öğrencilerinin bağlanma stilleri ile yaşam doyumu arasındaki ilişki incelenmiştir. Bağımsız değişken olarak cinsiyet, sınıf, kardeş sayısı, doğum sırası, annenin eğitim düzeyi, babanın eğitim düzeyi, anne ve babanın çalışma durumları, 0-6 yaş arasında bakım veren kişi ele alınmıştır. Uygulama 2008 2009 eğitim öğretim yılında Niğde ili sınırları içerisinde bulunan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan Hacı Zekiye Arslan, Bor Atatürk ve Cumhuriyet Anadolu liselerinden 220 kız, 182 erkek olmak üzere toplam 402 öğrenci üzerinde yapılmıştır. Araştırmada yaşam doyumunu ölçmek için Yaşam Doyumu Ölçeği, bağlanma stillerini ölçmek için İlişki Ölçekleri Anketi ve bağımsız değişkenlerle ilgili bilgileri toplamak için Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırma kapsamında kullanılan anket ile toplanan verilere ilişkin frekans ve yüzdelik dağılımlar bulunmuş, elde edilen sonuçlar tablolaştırılarak bulgular bölümünde yorumlanmıştır.Bilgi formu ve ölçeklerden elde edilen verilerin analizi, SPSS for Windows 13.0 istatistik paket programı kullanılarak yapılmıştır. Betimsel istatistikler için frekans ve yüzdeler kullanılmıştır. Gruplar arası farklılıkları belirlemek için t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılırken , değişkenler arası ilişkilere bakmak için korelasyon tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar, öğrencilerin bağlanma stilleri ile yaşam doyumları arasında anlamlı bir ilişkinin olduğunu göstermektedir. Erkek öğrencilerin yaşam doyumları kızlara göre, dokuzuncu ve onuncu sınıf öğrencilerinin yaşam doyumları on birinci sınıf öğrencilerine göre, annesi üniversite mezunu olan öğrencilerin yaşam doyumları annesi okur yazar olmayanlara göre daha yüksektir. iii Öğrencilerin yaşam doyumları ebeveynlerinin çalışma durumundan, babalarının eğitim düzeylerinden, kardeş sayısı ve doğum sırasından etkilenmemektedir. Buna ek olarak erkekler daha çok güvenli ve saplantılı bağlanma stillerine sahipken kızlar daha çok korkulu bağlanma stiline sahiptir. Onuncu sınıf öğrencileri dokuzuncu sınıf öğrencilerine göre, annesi okur yazar olmayan öğrenciler annesi ilkokul mezunu olanlara göre daha fazla korkulu bağlanma stiline sahiptir. Öğrencilerin bağlanma stilleri ebeveynlerinin çalışma durumlarından, babalarının eğitim düzeyinden, kardeş sayısı ve doğum sırasından etkilenmemektedir.