Evliyâ Çelebi Seyahatnâmesi'nin Değer Eğitimi Açısından İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Fatıma Yılmaz

Danışman: İSMET ÇETİN

Özet:

Bu çalışmada Evliyâ Çelebi Seyahatnâmesi'ndeki değerler tespit edilmiş ve eserin değer eğitiminde kullanımı ele alınmıştır. Çalışmanın birinci bölümünde problem durumu, tezin önemi ve amacı, varsayımlar, sınırlılıklar belirtilmiştir. İkinci bölümde önce Evliyâ Çelebi'nin Seyahatnâme'yi yazarken kullandığı bilgi derleme metotları ve anlatım biçimleri üzerinde durulmuştur. Daha sonra değer kavramı, değerlerin önemi, sınıflandırılması, değer eğitimi, Evliyâ Çelebi ve Seyahatnâmesi ile ilgili verilen bilgilerle kavramsal bir çerçeve oluşturulmuştur. Çalışmanın evrenini Günümüz Türkçesiyle Evliyâ Çelebi Seyahatnâmesi'nin 6. ve 7. ciltleri oluşturur. Çalışma; kaynak taramaya dayalı olarak, genel tarama tekniği ve içerik çözümlemesi ile elde edilen bilgilerin yorumlanmasıyla oluşturulmuştur. Dördüncü bölümde Seyahatnâme değerler açısından incelenmiştir. Değerleri içeren ifadeler ile tutum ve davranış örnekleri tespit edilmiştir. Tespit edilen değerler ahlaki, siyasi, sosyal, dini, estetik, ilmi ve iktisadi değerler olarak sınıflandırılmıştır ve bu başlıklarda tek tek incelenmiş, bir değer indeks tablosu oluşturulmuştur. Çalışma sonunda eserde en çok ahlaki değerlerin yer aldığı görülmüştür. Ahlaki değerlerden sonra estetik ve dini değerlerin de eserde geniş yer tuttuğu tespit edilmiştir. Çalışmanın sonuç bölümünde elde edilen bilgiler yorumlanmış ve Evliyâ Çelebi Seyahatnâmesi'nin değer eğitiminde kullanıma uygunluğuyla ilgili değerlendirmeler yapılmıştır