Fen bilgisi öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlık düzeyleri ile bilişsel stilleri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: ELİF YALVAÇ

Danışman: SALİH ATEŞ

Özet:

Bu araştırmanın amacı fen bilgisi öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlık düzeyleri ile alan bağımlı alan bağımsız bilişsel stilleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Çalışma grubu 149 fen bilgisi öğretmen adayından oluşmaktadır. Fen bilgisi öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlık düzeylerini tespit etmek amacıyla Ölçme Değerlendirme Okuryazarlık Envanteri (ÖDOE) ve bilişsel stillerini belirlemek amacıyla Grup Saklı Figürler Testi (GSFT) uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 21 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler analiz edilirken ilişkisel ve betimsel istatistik analizleri ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Elde edilen veriler analiz edildiğinde fen bilgisi öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlık düzeylerinin düşük olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, fen bilgisi öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlık düzeyleri ile bilişsel stilleri arasında anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Tek yönlü varyans analizi(ANOVA) sonuçlarına gore alan bağımsız fen bilgisi öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlık düzeylerinin alan bağımlı fen bilgisi öğretmen adaylarına gore daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Buna ek olarak, Tek yönlü varyans analizi(ANOVA) ölçme değerlendirme okuryazarlık envanterinin alt boyutlarında tekrarlanmış ve her alt boyutta bulunan anlamlı farklılığın alan bağımsız fen bilgisi öğretmen adayları lehine olduğu tespit edilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre fen bilgisi öğretmen adaylarının en zayıf oldukları ölçme değerlendirme okuryazarlık boyutunun Ölçme-Değerlendirme Sonuçları ile Öğrenciler, Ebeveynler ve Diğer Eğitimcilerle İletişim Kurabilme' olduğu belirlenmiştir. Sonuçlar gelen olarak değerlendirildiğinde fen bilgisi öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarı bireyler olarak yetişmeleri için daha fazla bilgi, beceri ve uygulamaya ihtiyaç duydukları söylenebilmektedir. İlerde yapılacak araştırmaların ölçme değerlendirme ile ilgili derslerin alan bağımlı ve alan bağımsız bilişsel stile sahip öğretmen adaylarının eşit düzeyde yararlanabilecekleri ve bireysel farklılıklarının dikkate alındığı en uygun eğitim ortamları oluşturularak düzenlenmesi üzerine yoğunlaşmaları gerekmektiğine dikkat çekilmektedir.