Mesleki ve teknik eğitimde kazandırılan yeterliliklerin ulusal mesleki yeterlilikler ile uyumunun değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: MUSTAFA DAŞCI

Danışman: ABDULLAH DURAN

Özet:

Bu çalışma; Türkiye'de Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri Alanı Mekatronik Dalında eğitim veren Mesleki ve Teknik Anadolu Liseleri ile Makine Teknolojileri Alanı Bilgisayarlı Makine İmalatı (CNC) Dalında eğitim programının uygulandığı Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerindeki eğitim programlarının Mesleki Yeterlilik Kurumu (MYK) tarafından kabul edilen ulusal mesleki yeterliliklere uyumunun değerlendirilmesini kapsamaktadır. Örneklem olarak aldığımız Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde uygulanmakta olan Makine Teknolojileri Alanı, Bilgisayarlı Makine İmalatı Dalı (CNC) ile Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri Alanı Mekatronik Dalı Eğitimlerinde uygulanan program ve dersler incelendiğinde; dal programlarının Anadolu Teknik Lisesi ve Anadolu Meslek Lisesi olarak planlandığını görmekteyiz. Hâlihazırda Anadolu Teknik Liselerinde gösterilen derslerin yaklaşık %70'lik kısmının genel kültür, (iyi vatandaş ve iyi insan yetiştirmeye yönelik dersler olduğunu) %30'luk kısmının ise temel ve seçmeli meslek derslerinden oluşurken, Anadolu Meslek Liselerinde ise %30 genel kültür, %70 ise meslek derslerinden oluşmaktadır. Bu çalışmamız MYK tarafından hazırlanan ulusal meslek standartlarından CNC programcısı ile otomasyon sistemleri programcısı meslek dalları diplomaların/belgelerin avantajlı ve dezavantajlı yanlarının değerlendirilmesiyle sınırlanmıştır. Anket uygulamamıza 455 gönüllü (yönetici, şef ve öğretmen) katılmıştır. Elde edilen bulguların mesleki ve teknik eğitimde kazandırılan yeterliliklerin ulusal mesleki yeterlilikler ile uyumu konusunda önemli olduğu tespit edilmiştir. Gerçekleştirilen araştırmaya göre eksikliklerin önemli sebeplerinin Milli Eğitim Bakanlığına bağlı mesleki ve teknik eğitim programlarının dal esasına göre düzenlenmiş olması, mesleki yeterlilik kurumunda ise programların mesleki yeterliliklere göre düzenlenmiş olmasından kaynaklandığı sonucuna varılmıştır. Ayrıca araştırmaya katılanların %47,7'si (232 kişi) sekiz yeterlilik seviyeli Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi hakkında bilgi sahibi olmadığı da görülmüştür.