İlköğretim 8. sınıf öğrencilerinin 3-boyutlu geometride uzamsal yeteneklerini kullanma durumları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: NİDA EMÜL

Danışman: AHMET ARIKAN

Özet:

Öğrencilerin, 3-boyutlu geometri etkinliklerinde uzamsal yeteneklerinden yararlanıp yararlanmadıkları ve eğer yararlanıyorlarsa nasıl yararlandıkları ve 3-boyutlu geometri bilgileri ile uzamsal yeteneklerinin etkileşimi bu araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Araştırma 7 sekizinci sınıf öğrencisi ile yapılmıştır. Veriler görüşme tekniğiyle toplanılmıştır ve görüşme soruları araştırma problemlerine uygun olarak araştırmacı tarafından oluşturulmuştur. Veriler, gömülü (grounded) teorinin veri çözümleme tekniklerinden olan açık, eksensel ve seçici kodlama ile analiz edilmiştir. Araştırma sonuçları öğrencilerin daha sık karşılaştıkları geometrik cisimlerle ilgili uzamsal işlemlerin genel olarak daha rahat üstesinden geldiklerini göstermiştir. Bu nedenle 3-boyutlu geometri konularındaki bilgilerinin ve 3-boyutlu geometri etkinliklerindeki tecrübelerinin uzamsal yeteneklerini etkilediği sonucuna varılmıştır. Bunun yanında öğrencilerin 3-boyutlu geometri etkinliklerinde bazen 2-boyutta çalışacakları çözüm yolları buldukları yani uzamsal işlem yapmadıkları görülmüştür; örneğin hiçbir uzamsal işlem yapmadan bir geometrik cisim oluşturacak şekilde bir açılımın kapanıp kapanamayacağını belirleyebilmişlerdir. Bu nedenle eğitimcilere, hazırladıkları veya seçtikleri etkinliklerin öğrencileri uzamsal yeteneklerini kullanmak zorunda bırakacak nitelikte olmasına dikkat etmeleri önerilmiştir.