Coğrafya Öğretmenlerinin Mekansal Planlamaya Yönelik Görüşler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Çağlar Altıncı

Danışman: SALİH ŞAHİN

Özet:

Bu araştırmada geçmişten günümüze sürekli değişmekte olan mekan ve bu mekanın planlanması konularına yönelik coğrafya öğretmenlerinin görüşlerini ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırma 2018-2019 eğitim öğretim yılında görev yapmakta olan 25 coğrafya öğretmeni ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma nitel bir araştırmadır. Açık uçlu sorulardan oluşan bir görüş formu geliştirilmiştir. Görüş formundan elde edilen veriler betimsel analiz yöntemi ile analiz edilmiştir. Elde edilen veriler üç tema üzerinde gruplandırılmıştır. Bu temalar: 1. Temel Kavramlar: Mekansal Planlama, 2. Mekansal Planlama ve Coğrafya, 3. Mekansal Planlama Konularının Öğretimidir. Araştırma sonucunda coğrafya öğretmenleri mekansal planlama konularının öğretilmesinin öğrenciye bir çok olumlu yanı olduğunu ifade etmişlerdir. Mekansal planlamanın öğretilmesiyle temel kavramlardan olan mekanı öğrencinin daha kolay anlayabileceğini belirtmişlerdir. Coğrafya öğretmenleri mekansal planlama konularının öğretiminin harita becerisi, coğrafi sorgulama becerisi, karar verme becerisi, çevre bilinci gibi bir çok kazanımı öğrenciye katmada olumlu yanı olduğunu düşünmektedir. Son olarak mekansal planlamaya ait konularının öğretiminde öğrenciyi aktif hale getirecek öğretim yöntem ve tekniklerinin kullanılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.