Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: BURCU KALKANOĞLU
Danışman: Aytekin Albuz
Özet:Bu çalışmada başlıca amaç, bilgisayar destekli piyano öğretiminin bireysel öğrenci performansı üzerindeki etkilerini araştırmaktır. Bu amaç doğrultusunda TimeWarp Technologies firması tarafından geliştirilen Home Concert Xtreme programı kullanılmıştır. Programın en önemli özelliklerinden biri, akıllı eşlik (Intelligent Accompaniment) sistemine sahip olmasıdır. Araştırmanın nicel boyutu Kontrol Gruplu Ön Test- Son Test tam deneysel modele, nitel boyutu ise, Durum Çalışması modeline dayanmakta olup; araştırmada karma yöntem desenlerinden biri olan Açımlayıcı Sıralı Desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubundaki öğrenciler deney ve kontrol olmak üzere iki gruba ayrılmış; deney grubu Home Concert Xtreme programı ile, kontrol grubu ise geleneksel yöntemlerle çalışmıştır. Uygulama süreci öntestlerle birlikte 9 hafta sürmüş olup; uygulama için uzmanların belirlediği bir etüt ve bir eser öğrenciler tarafından aşamalarla çalışılmıştır. Deney grubu öğrencilerinin HCX ile çalışma süreci Learn Mode, Jam Mode ve Performance Mode olmak üzere üç aşamadan oluşurken; kontrol grubu öğrencilerinin geleneksel yöntemlerle çalışma süreci Birinci Aşama, İkinci Aşama ve Üçüncü Aşama boyutlarından oluşmuştur. Deney ve kontrol grubuna alınan öğrencilerin deney süreci kamera kayıtlarına alınmıştır. Kamera kayıtlarını değerlendiren uzmanların değerlendirme sonuçları toplanmış ve aritmetik ortalaması alınmıştır. Veri toplama araçları ile toplanan nicel veriler, verilerin çözümlenme aşamasında SPSS 22.0 programına girilmiş ve bu program üzerinden araştırmanın alt problemlerine yönelik istatistiksel analizler yapılmıştır. Nicel verilere ilave olarak deney grubuna yönelik yarı yapılandırılmış görüşme formu ve programın kullanılabilirliğine dair uzman görüş formu da araştırmacı tarafından oluşturulmuştur. Ardından, deney ve kontrol grubunun Öntest-Sontest, Learn Mode-Birinci Aşama, Jam Mode-İkinci Aşama karşılaştırmaları için Mann Whitney U Testi uygulanmıştır. Deney grubunun Öntest-Learn Mode, Öntest- Jam Mode, Öntest-Sontest; kontrol grubunun Öntest-Birinci Aşama, Öntest- İkinci Aşama, Öntest-Sontest karşılaştırmaları için ise, Wilcoxon Eşleştirilmiş İki Örnek Testi'nden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, süreç aşamaları ve Öntest-Sontest sonuçları deney grubunun lehine olmuştur. Dolayısıyla bu araştırma ile bilgisayar destekli piyano öğretiminin öğrenci performansı üzerine olumlu yönde katkı sağladığı görülmüştür. Programın kullanılabilirliği ile ilgili olarak yapılan uzman görüşlerinin sonuçları doğrultusunda ise, HCX programının piyano eğitimi için oldukça kullanışlı olduğu; HCX programının öğrencilerin gelişimlerine katkı sağladığı ve MIDI eşliklerin öğrencilerin motivasyonlarını arttırdığı sonucuna varılmıştır. Bu sonuçlar ışığında söz konusu programın Güzel Sanatlar Liselerinde, Konservatuarlarda ve üniversitelerin Eğitim Fakülteleri Güzel Sanatlar Eğitimi Bölmü Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında kullanımı önerilmiştir.