Okul öncesi öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: BAHAR GÜMRÜKÇÜ BİLGİCİ

Danışman: ÜMİT DENİZ

Özet:

Araştırma, okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının incelendiği, ilişkisel tarama modelinin kullanıldığı betimsel bir çalışmadır. Çalışma grubunu Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Okul Öncesi Öğretmenliği Anabilim Dalı'nda öğrenim gören 201 okul öncesi eğitimi öğretmen adayı oluşturmuştur. Öğretmen adaylarının mesleki kaygılarını belirleyebilmek için geçerlik ve güvenirlik analizi yapılan Okul Öncesi Öğretmen Adaylarına Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği kullanılmıştır. Bunun için Okul Öncesi Öğretmen Adaylarına Yönelik Mesleki Kaygı Ölçeği aynı bölümde öğrenim görmekte olan toplam 342 okul öncesi eğitimi öğretmen adayına uygulanmıştır. Yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçek 60 madde ve 9 faktörden oluşmuştur. Bu dokuz faktör sırasıyla Görev Merkezli, Çocuk Merkezli, Meslektaş Merkezli, Atanma Merkezli, Kişisel Gelişim Merkezli, Ebeveyn Merkezli, Okul Yönetimi Merkezli, Ekonomik/Sosyal Merkezli ve Uyum Merkezli kaygılar olarak isimlendirilmiştir. Ölçek, araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu ile birlikte çalışma grubuna uygulanmıştır. Araştırma sonucunda, 18 19 yaş aralığındaki öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının daha büyük yaşlardaki okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarından düşük olduğu belirlenmiştir. Son sınıfta öğrenim gören okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının diğer sınıflarda öğrenim gören okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarından daha yüksek olduğu saptanmıştır. Ayrıca öğretmen lisesi veya kız meslek lisesi mezunu okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının, diğer liselerden mezun olan okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının mesleki kaygılarından daha az olduğu saptanmıştır. Son olarak, kendisini öğretmenlik mesleğine hazır hissetmeyen okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının mesleki kaygılarının, hazır hisseden okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarına kıyasla daha yüksek olduğu bulunmuştur.