Güzel sanatlar eğitimi resim-iş anabilim dalındaki öğrencilerin resim uygulamalarında çevre sorunlarının dışavurumu


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: TOLGA AKALIN

Danışman: MELTEM KATIRANCI

Özet:

Bu araştırma ile Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Güzel Sanatlar Bölümü, Resim-İş Anabilim Dalında okuyan Ana Sanat Atölye 4. Sınıf öğrencilerinin küresel ısınma, iklim değişikliği ve çevre kirliliği hakkında, Ekspresyonizm sanat akımını kullanarak, duygu ve düşüncelerini ifade etmelerine katkıda bulunulmaya çalışılmıştır. Araştırmada video kayıt ile gözlem, görüşme ve resim uygulaması yapılmıştır. Araştırmaya katılan dördüncü sınıf (60 resim ana sanat atölye) öğrencilerinin yaptığı resimler üç görsel sanat uzmanı tarafından incelenmiştir. Anabilim Dalı Resim Ana sanat atölye öğrencilerinin tamamı yani 60 kişilik öğrenci grubu, yirmişer (20) kişiden oluşan 3 grup halinde araştırmaya dâhil edilmiştir. Her guruba bir sanat akımı ve çevre kirliliği hakkında konu anlatımı yapıldıktan sonra konuyla ilgili görsel materyaller gösterilmiştir. Daha sonra öğrencilere konuyla ilgili araştırma yaptırılarak, ilgili sanat akımına uygun resim yapmaları istenmiştir. Öğrencilerin yaptığı resimler, sanat uzmanları tarafından değerlendirilmiştir. Değerlendirmelerin sonucunda katılımcıların konuya uygun çalışmalar yaptıkları renk, biçim ve anlatım özellikleri bakımından kendilerine anlatılan sanat akımının özelliklerini taşıyan eserler ürettikleri görülmüştür. Yapılan bu resimlerin içerik bakımından çevre kirliliğini vurgular nitelikte olduğu ve insanların dikkatini konuya çekme bakımından da başarılı olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca yapılan bu araştırmada katılımcıların yaptıkları çalışmaları ders saatlerinin azlığı nedeniyle yetiştirmekte zorlandıkları gözlemlenmiştir.