Arap okullarında okuyan öğrencilerin fiziksel aktiviteye katılım motivasyon düzeylerinin bazı değişkenlere göre karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYAD MURTDHA HASAN KAHIYAH

Danışman: İMDAT YARIM

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Arap okullarında ilköğretim ikinci kademe ile ortaöğretim okullarındaki öğrencilerin fiziksel aktiviteye katılım motivasyon düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesidir. Araştırmaya 2019-2020 Eğitim ve Öğretim Yılı’nda Ankara ili Çankaya ilçesinde yer olan Arap Irak Al Rafidain Koleji, Ur Koleji ve Ecyal Ninova Okullarındaki ilköğretim ikinci kademesindeki (7-8. sınıf) öğrenciler ile ortaöğretim (9-12. sınıf) öğrenciler arasından rast gele olarak seçilen 171 erkek ve 133 kız olmak üzere toplam 304 öğrenci katılmıştır. Araştırmada Fiziksel Aktiviteye Katılım Motivasyonu Ölçeği (FAKMÖ) kullanılmıştır. Ölçek 16 maddeden oluşmaktadır. Aynı zamanda ölçek; bireysel nedenler, çevresel nedenler ve nedensizlik olmak üzere üç alt boyuttan oluşmaktadır. FAKMÖ geçerli ve güvenilir olduğu önceden kanıtlanmış olan ve 2018 yılında Tekkurşun- Demir ile Cicioğlu tarafından geliştirilen bir ölçektir. Araştırmadaki değişkenler arasında; yaş, cinsiyet, eğitim görülen sınıf düzeyi, annenin eğitim düzeyi, babanın eğitim düzeyi ve düzenli egzersiz yapılıp yapılmaması gibi demografik bilgiler de yer almaktadır. Katılımcıların düzenli egzersiz yapma durumuna göre fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu; bireysel nedenler, çevresel nedenler ve nedensizlik düzeyleri istatistiksel olarak (t=5,269, p<0.001; t=6,772, p<0.001; t=5,357, p<0.001; t=-2,392, p=0.017) anlamlı farklılaşmaktadır. Düzenli egzersiz yapmayan katılımcıların, nedensizlik düzeyleri yapanlara göre daha yüksek iken; düzenli egzersiz yapan katılımcıların, fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu bireysel nedenler ve çevresel nedenler düzeyi yapmayanlara göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak, düzenli egzersiz yapmak veya yapmamak; katılımcıların fiziksel aktiviteye katılım motivasyonu, bireysel nedenler, çevresel nedenler ve nedensizlik düzeylerini etkilemektedir. Ayrıca araştırma sonuçları 5 ana hipotezi ve 12 alt hipotezi desteklememektedir. Diğer bir ifadeyle; yaş, cinsiyet, eğitim görülen sınıf, annenin ve babanın eğitim düzeyi faktörleri fiziksel aktiviteye katılım motivasyonunu etkilememektedir.