İki farklı öğretim yönteminin hemşirelik öğrencilerinin yaşam bulgularını öğrenmelerine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: EVRİM EYİKARA

Danışman: ZEHRA GÖÇMEN BAYKARA

Özet:

Hemşirelik bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanlarda bilgi ve beceri kazanımını gerektiren bütüncül bir disiplindir. Bu nedenle öğrencilerin eğitim sürecinde aktif rol aldığı interaktif öğretim yöntemlerinin kullanılması gerekmektedir. İnteraktif yöntemlerden biri olan simülasyon, gerçeğe yakın ortamlara benzemesi nedeniyle hemşirelik eğitiminde önemli yere sahiptir. Bu çalışma, iki farklı öğretim yönteminin hemşirelik öğrencilerinin bazı yaşam bulgularını öğrenmelerine etkisinin belirlenmesi amacıyla müdahale araştırması olarak yapılmıştır. Araştırmanın uygulanabilmesi için Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dekanlığı ve Gazi Üniversitesi Sağlık Araştırma ve Uygulama Merkezi Başhekimliği'nden yazılı izinler, Gazi Üniversitesi Klinik Araştırmalar Etik Kurulu'ndan etik kurul izni alınmıştır. Ayrıca araştırmaya katılan öğrencilerin yazılı izinleri, hastaların sözel izinleri alınmıştır. Bu araştırma Gazi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümü'nde 2014-2015 eğitim öğretim yılı güz döneminde 1. sınıfa kayıtlı olan ve basit rastgele örneklem yöntemi ile seçilen, iki deney ve bir kontrol grubu ile gerçekleştirilmiştir. Her grupta 30 öğrenci yer almaktadır. Verilerin toplanmasında, tanıtıcı özellikler formu, yaşam bulguları başarı testi, yaşam bulguları kontrol listesi, simülasyon uygulaması değerlendirmesi formu ve laboratuvar uygulaması değerlendirmesi formu kullanılmıştır. Tüm öğrenciler yaşam bulgularının teorik bölümünü geleneksel öğretim yöntemleriyle işledikten sonra; Kontrol grubu geleneksel yöntemlere devam ederek laboratuvar çalışmasına katılmıştır. Deney 1 grubu simülasyona ve Deney 2 grubu ise laboratuvar çalışmasına ve ardından simülasyona katılmıştır. Öğrencilere uygulamalar öncesinde ve sonrasında başarı testi uygulanarak bilişsel bilgi kazanımları değerlendirilmiştir. Ayrıca öğrenciler uygulamalar sonrasında sağlıklı ve hasta bireylerin yaşam bulgularını ölçme becerileri yönünden değerlendirilmişlerdir. Verilerin değerlendirmesinde, t testi, Mann Whitney U, Wilcoxon işaretli sıralar testi, tek yönlü varyans analizi (One Way Anova), Kruskall Wallis testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda; grupların başarı testinin ön testinden aldıkları puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark bulunmazken (p>0,05), başarı testinin son testinde Deney grupları, Kontrol grubundan istatistiksel olarak anlamlı oranda yüksek puan almıştır (p<0,05). Ayrıca Deney 1 ve Deney 2 grubu, hem sağlıklı hem de hasta bireylerin yaşam bulgularını ölçme becerisinde, Kontrol grubuna göre istatistiksel olarak anlamlı oranda daha fazla başarı sağlamıştır (p<0,05). Sonuç olarak, simülasyonun birinci sınıf hemşirelik öğrencilerinin yaşam bulgularına ilişkin bilgi ve becerilerini geliştirmede olumlu katkılarının olduğu belirlenmiştir. Bu doğrultuda hemşirelik bilgi ve becerilerinin öğretiminde simülasyonun kullanılması ve çalışmanın daha büyük gruplarla, farklı konularda da yinelenmesi önerilmektedir.