Gazi Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği Bölümündeki Öğretmen Adaylarının Okuduğunu Anlama Becerilerinin Edebiyat Temelli Eleştirel Düşünme Etkinlikleri İle Geliştirilmesi Üzerine Deneysel Bir Çalışma


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2015

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Ünal Şenol

Danışman: SEMRA SARAÇOĞLU

Özet:

Bu çalışma Gazi Üniversitesi İngilizce öğretmenliği bölümünde okuyan öğretmen adaylarının okuduğunu anlama becerilerinin edebiyat temelli eleştirel düşünme stratejileri yoluyla geliştirilmesinin incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Çalışmada, 2013-2014 Eğitim Öğretim yılı Gazi Üniversitesi İngilizce öğretmenliği 3'üncü sınıf öğrencilerinden oluşan deney ve örneklem grubundan toplam 45 öğrenci yer almıştır. Veri toplama araçları için uzman görüşü alınmıştır. Nitel veriler Okuduğunu Anlama Becerisi ön ve son testi, Cornell Eleştirel Düşünme ön ve son testi ve öğrenci anketinden oluşmaktadır. Çalışmanın başında deney ve örneklem grubu öğrencilerinin okuduğunu anlama ve eleştirel düşünme düzeylerini belirlemek amacıyla Okuduğunu Anlama ve Cornell Eleştirel Düşünme ön testleri uygulanmıştır. Ardından, deney grubundaki öğrencilere Edebiyat ve Dil Öğretimi I dersi içerisinde 7 hafta süresince edebiyat temelli eleştirel düşünme stratejilerinin olduğu bir ders programı uygulanmıştır. Uygulama sonrasında her iki gruba Okuduğunu Anlama ve Cornell Eleştirel Düşünme Testi son test olarak uygulanmıştır. Ayrıca, deney grubu öğrencilerine öğrenci anketi uygulanarak uygulamada gerçekleştirilen etkinliklere ilişkin görüşleri alınmıştır. Verilerin analizi sonucunda öğretmen adaylarının okuduğunu anlama becerilerini geliştirmede edebiyat temelli eleştirel düşünme stratejilerinin kullanılmasının kayda değer bir katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır. Bulgular sonucunda, ileride yapılabilecek çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur