Annelerin Prososyal Davranışları Ve Tutumları İle Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Prososyal Davranışları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Okul Öncesi Eğitimi Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FUNDA GÜL GENÇ

Danışman: Ümit Deniz

Özet:

Annelerin sosyal hayatı çocuklarının sosyal hayatlarının ve davranış biçimlerinin şekillenmesine etki etmektedir. Bu davranışların içeriğinde prososyal beceriler de yer alıp, annenin tutumuna göre çocuğun davranışlarına yön vermektedir. Bu doğrultuda bu araştırmada annenin prososyal davranışlarının ve tutumlarının çocuğun prososyal davranışlarına etkisini incelemek amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırmada “Demografik Bilgi Formu”, “Çocuk Prososyallik Ölçeği (Anne ve Öğretmen İçin)” ve “Yetişkin Prososyallik Ölçeği”, “Anne Baba Çocuk Yetiştirme Tutumları Ölçeği (ABTÖ)-A Formu” kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Bayburt İli merkez ve ilçelerinde bağımsız anaokulu ve resmi anasınıflarında öğrenim görmekte olan 204 çocuktan ve bu çocukların anne ve öğretmenlerinden oluşmaktadır. İlişkisel tarama modelinde olan araştırmada, verilerin analizinde, prososyal davranış puanları normal dağılım gösterdiği için, paramatrik testlerden “Bağımsız Örneklem t-Testi” ve “Tek Yönlü ANOVA” kullanılmıştır. Okul öncesi dönem çocuklarının prososyal davranışları ile annelerinin prososyal davranışları arasındaki ilişkiyi ve anne tutumları ile çocuklarının prososyal davranışları arasındaki ilişkiyi belirlemek amacı ile “Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı” belirlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, anne değerlendirmelerinde, okul öncesi dönem çocuklarının prososyal davranışlarının çocuk cinsiyetine göre bir ilişki bulunmazken öğretmen değerlendirmelerinde kız çocukları lehine farklılaştığı görülmüştür. Yapılan korelasyon analizine göre annelerin prososyal davranışları ile çocuklarının prososyal davranışları arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca demokratik tutum sergileyen annelerin çocuklarının prososyal davranışlarının daha iyi olduğu belirlenmiştir.

Anahtar Kelimeler : Prososyal Davranış, Ebeveyn Tutumu, Okul Öncesi Eğitimi