Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Öğrenci: SEBAHAT GÖREN KAYA
Danışman: NİLÜFER KAHRAMAN
Özet:Bu çalışmanın amacı görsel olarak zenginleştirilmiş (GÖZ) yenilikçi bir madde formatı geliştirmek ve uygulamalı olarak değerlendirmektir. GÖZ madde tasarımı, üniversite öğrencilerinin Duygusal Okur-yazarlık Becerilerinin (DOB) incelendiği bir alan araştırması üzerinden ve görsel metinler olarak fotoğrafların kullanıldığı maddeler ile çalışılmıştır. Araştırma deseni akademik yıl içerisinde farklı zamanlarda uygulanan dokuz ayrı uygulamayı kapsamaktadır. İlk olarak, bireylerin GÖZ maddelerine tepkilerini işaretlemede kullanmaları için bu çalışmada hazırlanmış olan 12'li işaretleme skalasındaki duygu durumlarının negatiften pozitife uzanan sırasının anlamlılığı incelenmiştir. Takiben, bu 12'li duygu skalasının içerdiği duygu durumlarının gruplandırıldığı, 7'li veya 5'li gibi, uygulamada daha kullanışlı ve pratik olabilecek ve aynı zamanda da arzulanan bireysel farklılıkların tespitine izin verecek alternatif bir işaretleme skalası oluşturulmuş ve 7'li bir sıralama ölçeğinin daha kullanışlı olduğuna karar verilmiştir. 7'li duygu durumu skalasının kategorileri ayrıca Kısmi Puan Modeli ile çalışılmış ve teorik olarak anlamlı bir sıralamaya sahip oldukları görülmüştür. Bir diğer karşılaştırma da, GÖZ madde formatında her bir görsel için bireylerin birincil ve ikincil tepkilerinin alındığı veriler ile sadece genel tepkilerinin alındığı veriler arasında yapılmıştır. Grafiksel analizlerin yanında, bireylerin birincil, ikincil ve genel tepkileri arasında anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek için parametrik olmayan bağımlı örneklemler için sıralı Wilcoxon signed rank testi uygulanmıştır. Çalışılan toplam 9 GÖZ maddenin 7'si için bireylerin birincil ve ikincil tepkileri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. (p<05). Bu bulgu, özellikle de kullanılan görsel metnin duygusal içeriğinin çok basit olmadığı durumlarda, GÖZ maddeler için bireylerin birincil ve ikincil tepkilerinin ayrı olarak sorulmasının toplanan veriyi zenginleştireceğini desteklemektedir. Sonuçlar, görsel metinler kullanan yeni madde formatının Duygusal Okur-yazarlık gibi becerilerin ölçülmesinde, sadece yazılı metinler kullanan maddelere göre daha kullanışlı olabileceğini destekler niteliktedir.