Orta düzeyde zihinsel yetersizliği olan bir öğrenciye işlevsel okuma becerilerinin kazandırılmasında Edmark Okuma Programı İşlevsel Kelimeler Serisi Programının etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ZEHRA ER

Danışman: EMİNE RÜYA ÖZMEN

Özet:

Bu araştırmada, zihinsel yetersizliği olan bir öğrenciye işlevsel okuma becerilerinin kazandırılmasında Edmark Okuma Programı İşlevsel Kelimeler Serisi Programı’nın etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Ayrıca öğrencinin öğretim sonu kazanımlarını bir, üç ve beş hafta sonra sürdürmede etkisinin incelenmesi de amaçlanmıştır. Araştırmaya orta düzeyde zihinsel yetersizliği olan bir kız öğrenci katılmıştır. Araştırmada tek denekli deneysel desenlerden davranışlar arası yoklama evreli çoklu yoklama deseni kullanılmıştır. Araştırmanın deney süreci üç deney koşulundan oluşmaktadır. Bunlar; başlama düzeyi, Edmark Okuma Programı İşlevsel Kelimeler Serisi Programı’nın uygulanması ve izlemedir. Araştırmada elde edilen veriler grafiksel olarak analiz edilmiştir ve yorumlanmıştır. Araştırmanın sonucunda, Edmark Okuma Programı İşlevsel Kelimeler Serisi Programı’nın orta düzeyde zihin yetersizliği olan öğrencinin işlevsel okuma becerisini kazanmasında etkili olduğu bulunmuştur. Ayrıca araştırmanın katılımcısı işlevsel okuma becerisini program uygulandıktan bir, üç ve beş hafta sonrasında sürdürebilmiştir. Araştırmanın sosyal geçerliğini belirlemek için katılımcı öğrencinin ebeveyni ve öğretmeni ile görüşme yapılmıştır. Ebeveyn ve öğretmenin programla ilgili olumlu görüş bildirdikleri bulunmuştur.