Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: HULUSİ KEÇETEPEN
Danışman: MEHMET ORHAN
Özet:Üzerinde yaşadığımız yer kabuğu her türlü yapının temeli olduğu gibi,özelliklerinin iyileştirilmesi ile birlikte hava alanları, limanlar, su tutma yapıları, ulaşım yolları vb. yapıların inşa malzemesidir. Bu nedenle yerkabuğunu oluşturan zemin ve kayaların taşıma gücü, mukavemeti, hacimsel davranışlar, permeabilite ve dren kabiliyeti, don duyarlığı, sıkışabilirliği vb.mühendislik özelliklerinin bilinmesi ve inşa edilecek yapı için aranan fiziksel özelliklerinin iyileştirilmesi gerekir. İstenilen mühendislik özelliklerine sahip olmayan zeminler, çeşitli yöntem ve tekniklerle (kompaksiyon, drenaj, stabilizasyon teknikleri) ıslah edilerek yeterince stabil bir hale dönüştürülür. Zemin ıslah yöntemleri içerisinde kompaksiyon en kolay, en ucuz ve özellikle en etkin olanıdır. Dolgu yapımında yeterli kompaksiyon sağlanmazsa, dolgu zamanla kendi ağırlığı üzerine gelen ölü ve hareketli yüklerin tesiri ile deformasyona uğrayarak kabul edilebilir oturmalardan daha fazla oturmaya neden olacaktır. Bu da o yapının proje ömrünü azalttığı gibi yollarda kaplamanın da bozulmasına sebep olarak konforu ve trafik güvenliğini bozacaktır. Zeminlerin sıkıştırılmasından önce; zeminin cins ve özelliğine uygun sıkıştırıcıların seçimi, tabaka kalınlığı, geçiş sayısı ve hızının doğru olarak belirlenmesi sıkıştırma veriminin artması için gereklidir. Aksi halde işin zamanında tamamlanamaması, yeterli kompaksiyonun elde edilememesi veya ekonomik olmayan geçiş sayıları gibi sonuçlar doğurur.Bu tez kapsamında; dolgu yapımında kullanılacak zeminler ve özellikleri, statik ve dinamik enerji veren kompaksiyon ekipmanlarının özellikleri, sıkıştırma enerjileri, tabaka kalınlığı ile pas sayılarının belirlenmesi, sıkıştırma ekipmanlarının verimi, kompaksiyon metotları ve kompaksiyonda dikkat edilmesi gereken hususlar üzerine bilgiler sunulmuştur.