İLKÖĞRETİM 7. SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERSİNDE ÇEVRE KONULARININ ÖĞRETİMİNDE, YAPILANDIRMACI YAKLAŞIMA DAYALI İŞBİRLİKLİ ÖĞRENMENİN ÖĞRENCİLERİN ERİŞİNE ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SELCAN BİLGİLİ

Özet:

Bu araştırma ilköğretim 7. Sınıf Fen ve Teknoloji dersinde çevre konularının öğretiminde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı işbirlikli öğrenmenin öğrencilerin erişine etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini 2007-2008 öğretim yılında Konya ili kapsamındaki 7. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi, Konya ilinde rastgele seçilmiş olan Atatürk İlköğretim Okulu' nda öğrenim görmekte olan 7. sınıf öğrencileridir. Örneklem 60 kişilik deney grubu öğrencisi ile 52 kişilik kontrol grubu öğrencisi olmak üzere toplam 112 öğrenciden oluşturmaktadır. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deney grubunda yapılandırmacı yaklaşıma dayalı işbirlikli öğrenme yöntemi, kontrol grubunda ise anlatım yöntemi uygulanmıştır. Araştırma sürecinde Mantıksal Düşünme Testi, araştırmacı tarafından geliştirilen İnsan ve Çevre Ünitesi Başarı Testi, Çevreye Yönelik Tutum ve Davranış Testi ve Süreç Değerlendirme Ölçekleri veri toplama aracı olarak kullanılmaktadır. SPSS 12.0 programı kullanılarak karşılaştırmalar yapılmıştır. Bulgulardan elde edilen sonuçlara göre, fen ve teknoloji dersinde çevre konularının öğretiminde yapılandırmacı yaklaşıma dayalı işbirlikli öğrenme yönteminin, öğrencilerin akademik başarılarını ve çevreye yönelik tutum ve davranışlarını olumlu yönde etkilediği görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin erişilerinin cinsiyet faktörüne göre değişmediği sonucuna varılmıştır.