TÜRKİYE İLE İNGİLTERE'NİN LİSE COĞRAFYA ÖĞRETİM PROGRAMLARININ KARŞILAŞTIRMALI OLARAK İNCELENMESİ (9. SINIF)


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Aishan ADİL

Danışman: ÜLKÜ ESER ÜNALDI

Özet:

Bu doktora çalışmasının amacı, Türkiye'deki lise 9. sınıf coğrafya öğretim programı ile İngiltere'nin lise 9. sınıf coğrafya öğretim programlarının karşılaştırılmalı olarak incelemektir. Bu çalışmada, Türkiye ve İngiltere'de ortaöğretim coğrafya öğretim programında bugüne kadar yapılan değişiklikler incelenerek edindiğimiz bilgiler karşılaştırılmış ve daha detaylı bilgi edinmek için bir anket uygulaması yapılmıştır. Anket, Türkiye'den 40 coğrafya öğretmenine, İngiltere'den 18 coğrafya öğretmenine uygulanmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenlere her soru için 5 seçenek sunulmuştur. Türkiye ve İngiltere'de coğrafya öğretim programları ile ilişkin elde edilen sonuçlardan bazıları şunlardır: Her iki ülkede de programın amaçlarının toplumun beklentilerini kısmen karşıladığı sonucuna ulaşılmıştır. Eğitim program dilinin anlaşılabilirliği ile ilgili olarak, her iki ülkede de araştırmaya katılan çalışma grubundan elde edilen veriler, programın kısmen anlaşılır bir dille yazıldığını göstermiştir. Programın tutarlılığı bakımından, her iki ülke çalışma grubu programın büyük ölçüde tutarlı olduğunu belirtmiştir. Her iki ülkede de programın amaçlarının öğrenci seviyesine uygun olup olmadığı bakımından da büyük ölçüde tutarlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Türkiye'de uygulanan program öğrencide coğrafya dersine karşı kısmen olumlu bir tutum geliştirmekte iken, İngiltere'de büyük ölçüde katılıyorum şıkkına yoğunlaşılmıştır. Türkiye'de uygulanan program, öğrencilerde günlük hayatta karşılaştıkları problemleri çözmeye yarayacak düşünmeyi kısmen gerçekleştirdiğini, İngiltere'de ise bu ifadeye katılma derecesinin büyük ölçüde olduğu ortaya çıkmıştır. Her iki ülkede de öğrenciler coğrafya dersinde edindikleri bilgi ve becerileri, günlük hayattaki problemlerin çözümünde kısmen kullanabildiği yönünde görüş bildirmişlerdir.