BİYOLOJİ EĞİTİMİNDE TOPLUMBİLİMSEL KONULARIN ÖĞRETİMİNDE EĞİTİM ARACI OLARAK GAZETELERİN KULLANIMI


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, MATEMATİK VE FEN BİLİMLERİ EĞİTİMİ ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Esma Aksakal

Danışman: Melike Özer Keskin

Özet:

Genetik mühendisliği, biyoteknoloji gibi biyolojik bilimlerdeki hızlı gelişmeler hayatımızı çok yakından etkilemektedir. Hayatımızı etkileyen bu gelişmeler farklı sorunlara çözüm olmakla birlikte beraberinde farklı etik tartışmaları da getirmektedir. Öğrencilere konu alan bilgisinin verilmesinin yanı sıra bu kazanımların toplumsal yansımalarının da ele alındığı etik eğitimi süreçleri bir zorunluluk haline gelmiştir. Bu çalışmada biyoetik eğitimi kapsamında GDO gibi etik ikilem içeren konuların anlatılmasında gazete haberlerinden yararlanılmıştır. Seçilen gazete haberleri Smith (1992) tarafından ortaya konulan biyoetik eğitimine yönelik model temel alınarak öğrenme sürecinde kullanılmıştır. Gazetelerle biyoetik eğitim sürecinin öğrencilerin başarısına ve tutumuna etkisi incelenmiştir. Bu bağlamda gazeteler hem güncel bilgileri içermesi hem de öğrencilere sınıf ortamı dışında öğrenme ortamı sunması gibi özellikleriyle önemli bir eğitim materyalidir. Ulusal basında yer alan yüksek tirajlı gazetelerin internet arşivleri taranarak GDO ile ilgili gazete haberlerine ulaşılmış ve konu ile ilgili gazete haberleri seçilmiştir. Uygulama Ankara ili sınırlarında bulunan devlet liselerinde okuyan toplam 155 11. sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Araştırmada ilgili konuda hazırlanan bilgi testi, biyoloji dersi tutum ölçeği ön test son test olarak uygulanmıştır. Ayrıca açık uçlu öğrenci görüş formu, bireysel görüşme soruları ile öğrencilerin süreç hakkındaki görüşleri alınmıştır.

Anahtar Kelimeler

Biyoloji eğitimi, Gazete haberi, GDO, Toplumbilimsel konular, Biyoloji dersi tutum