Oyunla desteklenmiş tarih öğretiminin öğrenci erişisine ve kalıcılığa etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: OKAN AYDOĞAN

Danışman: ŞERİFNAZ GÜLİN KARABAĞ

Özet:

Bu çalışmanın amacı, oyunla desteklenmiş tarih öğretiminin, geleneksel yöntemlere göre öğrencilerin tarih dersindeki başarılarına ve öğrenilenlerin kalıcılığına etkisini belirlemektir. Bu araştırmada Ön testSon test-Kalıcılık testin uygulandığı deneysel model kullanılmış, geleneksel yöntemin uygulandığı kontrol grubu ile oyun yöntemin uygulandığı deney grubu olmak üzere iki farklı grup üzerinde çalışılmıştır. Çalışma grubunu Samsun iline bağlı bir Anadolu lisesinin 9/C ve 9/D sınıflarında eğitim gören toplam 57 öğrenci oluşturmuştur. Çalışma 9.sınıf "Tarih Bilimi", "Uygarlığın Doğuşu ve İlk Uygarlıklar" ve "İlk Türk Devletleri" üniteleri ile sınırlandırılmıştır. 2012 2013 öğretim yılı ilk dönemini kapsayan çalışma süresince deney ve kontrol gruplarına ön test, son test ve kalıcılık testi uygulanmış ve sonuçlar SPSS 15.0 programı aracılığı ile analiz edilmiştir Elde edilen bulgulara göre, Tarih dersinde oyunla öğretim yöntemi kullanılan grubun erişi ve kalıcılık puanları ile geleneksel öğretim yöntemi kullanılan grubun erişi ve kalıcılık puanları arasında anlamlı bir fark olduğu gözlenmiştir. Diğer bir ifade ile öğrencilerin eğlenceli bir ortamda bilgileri kavramasını ve içselleştirmesini sağlayan oyun yöntemi, tarih dersini ezberci bir anlayış ile sunan ve tarih dersinin toplum nazarında sıkıcı bir ders olarak görülmesinde etkili olan geleneksel yönteme göre öğrencilerin eğitsel başarısında ve öğrendikleri bilgilerin kalıcılığında daha fazla etkili olduğu görülmüştür.