Sürücü memnuniyet ölçeği ile araçtan duyulan memnuniyet düzeyi ve trafik kazası ilişkisinin incelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: NERMİN AVŞAR ÖZCAN

Danışman: HÜLYA BAYRAK

Özet:

Sektörel gelişim, bütün sektörlerde tüm kurum ve kuruluşların ortak hedefidir. Ürün ve hizmet sağlayıcıların bu hedefe ulaşabilmesindeki kilit unsur ise ürün ya da hizmetin sunulduğu müşteri kitlesi ile ürün ya da hizmeti üreten çalışanların memnuniyet düzeylerinin tespiti ve sürekli iyileştirilmesidir. Bu kapsamda literatürde, eğitimden bankacılık sektörüne, sağlık sektöründen genel hizmet sektörlerine kadar birçok sektörde onlarca çalışma yapılmış ve çeşitli memnuniyet ölçekleri geliştirilmiştir. Buna karşın, yapılan literatür araştırmasında sürücülerin araçtan duydukları memnuniyet düzeylerinin ve kriterlerinin belirlenmesine yönelik herhangi bir çalışma bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu çalışma kapsamında literatürdeki eksikliği gidermek üzere, araç tasarımlarında ilgili sektörlerin de dikkate alabileceği faktörlerden biri olan sürücü memnuniyetinin belirlenmesine yönelik olarak bir ölçme aracının sahip olması gereken geçerlilik ve güvenirlik prensipleri dikkate alınarak bir Sürücü Memnuniyet Ölçeği (SMÖ) geliştirilmiştir. Ölçek geliştirme çalışmaları kapsamında, trafik kazasına karışma ve kural ihlalleri sonucu ceza alma ile sürücülerin araçtan duydukları memnuniyet arasındaki ilişkinin incelenmesi de amaçlanmıştır.