Okul öncesi eğitim kurumuna devam eden beş yaş çocuklarının yaratıcılık düzeyleri ile sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çocuk Gelişimi Ve Eğitimi Ana Bilim Dalı , Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SELİN ÇELİKER

Danışman: Fatma Abide Güngör Aytar

Özet:

Bu araştırmanın temel amacı; okul öncesi kurumuna devam eden 5 yaş çocuklarının yaratıcılık düzeyleri ile sosyal problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesidir. Araştırma Ankara ili Çankaya ilçesinde bulunan iki bağımsız anaokulu ve iki ilkokulun anasınıfına devam eden çocukların katılımıyla yapılmıştır. Araştırma 180 erkek, 220 kız çocuk olmak üzere toplam 400 çocuk üzerinde yapılmıştır. Araştırmaya katılan öğrencilere veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Wally Sosyal Problem Çözme Testi” ve “Resim Analizi Yoluyla Yaratıcı Yetenek Testi” uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler SPSS programı ile bilgisayar ortamına aktarılmıştır. Elde edilen bulgulara göre araştırmaya katılan çocukların Wally Sosyal Problem Çözme Testi’ne göre cinsiyet, doğum sırası, anne çalışma durumu, okula devam süresi; Resim Analizi Yoluyla Yaratıcı Yetenek Testi’ne göre ise Ayrıntılara Dikkat Alt Testi’nden doğum sırası, kardeş sayısı, anne yaşı, baba yaşı, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, okula devam süresi, Farklılıkları Kabul Alt Testi’nden okula devam süresi, doğum sırası, Akıcılık Alt Testi’nden okula devam süresi, Orijinallik Alt Testi’nden doğum sırası değişkenleri anlamlı farklılık göstermiştir. Sosyal problem çözme yeteneği ile yaratıcılık düzeyi arasındaki ilişki incelendiğinde ise aralarında negatif yönde bir ilişki olduğu saptanmıştır. Sosyal problem çözme yeteneği arttıkça ayrıntılara dikkat etme becerisi azalmaktadır. Wally Sosyal Problem Çözme Testi’nin diğer Alt Testlerle herhangi bir ilişkisi bulunmamıştır. Resim Analizi Yoluyla Yaratıcı Yetenek Testi’nin alt boyutları arasındaki ilişki incelendiğinde ise Ayrıntılara Dikkat Alt Test sonuçları ile Akıcılık Alt Test

sonuçları arasında istatistiksel olarak pozitif yönde bir ilişki saptanmıştır; Akıcılık Alt Test sonuçları ile Orijinallik Alt Test sonuçları arasında da pozitif yönde ilişki olduğu saptanmıştır.

Anahtar Kelimeler : Okul öncesi, sosyal problem çözme, yaratıcılık