Tezin Türü: Doktora
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2009
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Yakup KOÇ
Danışman: KEMAL TAMER
Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu
Özet:Bu araştırma; ilk ve ortaöğretim öğrencilerinin fiziksel uygunluklarını belirlemek, öğrencilerin beden eğitimi dersine ilişkin tutumlarını belirlemek ve öğrencilerin fiziksel uygunlukları ile beden eğitimi dersine ilişkin tutumları arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma grubunu 2006-2007 öğretim yılı bahar döneminde Delice (Kırıkka-le) ilçesinde ilköğretim (4-8. sınıf) ile ortaöğretimde (9-11. sınıf) okuyan ve rasgele yöntemle seçilen toplam 960 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama tekniği olarak anket ve ölçümler uygulandı. Uygulanan ankette birinci bölüm, öğrencilerin kişisel bilgilerini belirlemeye yönelik sorulardan oluşturuldu. İkinci bölümde, Demirhan ve Altay (2001) tarafından geliştirilen Beden Eğitimi ve Spora İlişkin Tutum Ölçeği (BESTÖ) kullanıldı. Araştırmada ayrıca öğrencilere fiziksel uygunluk ölçümleri yapıldı. Ölçümlerde AAHPERD -Physical Best Test, (ABD, 1989) bataryası kullanıldı. Araştırma verilerin değerlendirilmesinde t-testi, Tek Yönlü ve İki Yönlü Varyans Analizi (Anova), Tukey HSD testi ve Korelasyon Analizi (Pearson) uygu-landı. Anlamlılık düzeyi .05 olarak belirlendi. Araştırma sonucunda: 1. Öğrencilerinin sınıflarına göre boy uzunlukları, vücut ağırlığı ve fiziksel uygunluk değerleri arasında anlamlı fark bulunmuştur. Öğrencilerin cinsiyetlerine göre; boy uzunluklarında, vücut ağırlıklarında ve fiziksel uygunluk parametrelerin tamamında bazı sınıflar düzeyinde gelişim dönemlerine uygun olarak anlamlı düzey-de fark bulunmuştur. Öğrencilerin boy uzunlukları, vücut ağırlığı ve fiziksel uygun-luk değerleri (1 mil koş/yürü testi hariç) ile bazı kişisel özellikleri arasında anlamlı düzeyde farklar görülmüştür. 2. Öğrencilerin beden eğitimi dersine ilişkin tutumları olumlu bulunmuştur. Öğrencilerin sınıflarına, cinsiyetlerine ve okul başarı durumuna göre beden eğitimi dersine ilişkin tutumları arasında anlamlı düzeyde fark bulunurken, yaşadıkları çev-reye, anne-baba eğitim durumu ve ekonomik durumlarına göre beden eğitimi dersine ilişkin tutumları arasında anlamlı düzeyde fark bulunamamıştır. 3. Öğrencilerin tüm sınıflara göre beden eğitimi dersi tutumları ile otur-eriş testi sonuçları, mekik sayıları ve dayanıklılıkları (1 mil koş/yürü dereceleri) arasında anlamlı düzeyde pozitif ilişki bulunurken boy uzunlukları, vücut ağırlıkları ve skinfold toplamları arasında anlamlı düzeyde negatif ilişki bulunmuştur. Barfikste kol çekme sayıları ile beden eğitimi dersi tutumları arasında ise anlamlı bir ilişki bu-lunamamıştır.