Meslek yüksekokulları elektrik programı ?elektrik makineleri ı? dersinin öğrenci ve öğretim elemanı görüşlerine göre değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: ENGİN DEMİR

Danışman: HALİME ŞENAY ŞEN

Özet:

Bu araştırmanın amacı Meslek Yüksekokulları Elektrik Programı Elektrik Makineleri I dersi öğretim programının, programın dört boyutu (amaç, içerik, eğitim durumları ve değerlendirme) çerçevesinde öğretim elemanı ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi ve programın geliştirilmesine yönelik önerilerin belirlenmesidir. Bu amaç doğrultusunda; öğretim elemanlarının yaş, kıdem ve mezun olunan fakülteye göre, öğrencilerin ise yaş, akademik başarı ve mezun olunan ortaöğretim kurumuna göre görüşlerinin farklılık gösterip göstermediği sorularına yanıt aranmıştır. Araştırma evrenini, Türkiye genelinde elektrik programı bulunan üniversitelere bağlı 134 meslek yüksekokulunda ilgili dersi okutan öğretim elemanları ile dersi almış olan toplam 10.106 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma örneklemini, 20092010 öğretim yılı bahar döneminde, amaçlı örnekleme ile seçilen toplam 10 üniversiteye bağlı meslek yüksekokullarının elektrik programına kayıtlı, elektrik makineleri I dersini almış olan normal ve ikinci öğretim 449 II. sınıf öğrencisi ile Türkiye genelinde elektrik programı bulunan üniversitelere bağlı 134 meslek yüksekokulunda ilgili dersi okutan toplam 95 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Araştırmada genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğrenci ve öğretim elemanlarına programın öğelerine yönelik görüşlerini almak amacıyla benzer içeriklere sahip 16 maddeli iki ayrı likert tipi ölçek uygulanmış ve programın geliştirilmesine yönelik öneri almak amacıyla ölçek maddelerinin dışında iki adet açık uçlu soruya yer verilmiştir. Elde edilen veriler SPSS 16 paket programı ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Öğrenci ve öğretim elemanlarının programın öğelerine ilişkin görüşlerini yorumlamak için frekans, yüzde dağılım, aritmetik ortalamadan faydalanılmıştır. Araştırmaya katılanların görüşleri arasındaki farklılıkların çözümlenmesinde bağımsız örneklemler t testi, Kruskal Wallis-H testi, Many Whitney-U testi, scheffe testi ve varyans analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında; öğretim elemanlarının programın amaç ve öğrenme öğretme süreci öğelerini büyük ölçüde, içerik ve değerlendirme öğelerini ise kısmen yeterli buldukları sonucuna varılmıştır. Öğrenciler programın tüm öğelerini kısmen yeterli bulurken, her iki gurubunda programın tüm öğelerine yönelik görüşlerinin genel ortalaması kısmen yeterli düzeyde ortaya çıkmıştır. Öğretim elemanlarının mezun oldukları fakülteye göre programla ilgili görüşleri farklılık göstermemektedir. Aynı durum öğrencilerin yaş değişkeninde de tespit edilmiştir. Dikkat çeken bir başka bulgu da öğretim elemanlarının yaş ve kıdemleri ile öğrencilerin not ortalamaları arttıkça program ile ilgili görüşlerin olumluya doğru yönelmesidir. Elde edilen bulgular yorumlandığında, programın ne derece yeterli olduğu tespit edilmeye çalışılmış, programın etkinliğini artırmaya ve gelecekte yapılabilecek bilimsel araştırmalara yönelik önerilerde bulunulmuştur.