Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: OSMAN NERGİZ
Danışman: Muhammet Koçak
Özet:Bu araştırma, onuncu ve on birinci sınıf ikinci yabancı dil eğitimini alan ve ikinci yabancı dil eğitimini almayan öğrenciler için çoklu zekâ alanları yönüyle incelenmiştir. Araştırma grubu İstanbul ili iki bin on beş ile iki bin on altı yılına ait onuncu ve on birinci sınıf ikinci yabancı dil eğitimi alan ve ikinci yabancı dil eğitimi almayan öğrencilerden oluşmaktadır. Öğrenciler rastgele yöntemle seçilmiştir ve yüz elli ikisi ikinci yabancı dil eğitimi alan Fen ve Anadolu Lisesi öğrencilerinden oluşmaktadır, iki yüz kırk beşi ikinci yabancı dil eğitimi almayan Genel ve Meslek Lisesi öğrencilerinden oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak Celal Gülşen tarafından geliştirilmiş ve güvenirlik çalışması yapılmış olan Çoklu Zekâ Alanları Değerlendirme Ölçeği kullanılmış ve sekiz zekâ alanına göre sonuçlar belirlenmiştir. Ölçek aracılığıyla elde edilen veriler onuncu sınıf ve on birinci sınıf öğrencilerin ikinci yabancı dil eğitimi değişkenine göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğine bakılmıştır. Veri analizinde sırasıyla ilk olarak frekans dağılımları ve sonrasında verilerin normal dağılıma sahip olup olmadığına yönelik çarpıklık ve basitlik değer analizi ile alt boyutların histogram grafikleri incelenmiştir. Daha sonra çoklu zekâ alanları değerlendirme ölçeğine ait ikinci yabancı dil alma değişkenine göre Aritmetik Ortalama, Standart Sapma ve Standart Hata Değerlerine ilişkin tablolara yer verilmiştir. Ölçeğin alt boyutlarına ait varyansların homojenliği içinse Levene Testi'ne bakılmıştır. Son olarak ise öğrencilerin ikinci yabancı dil alıp almama değişkenine göre bağımsız grup T-Testi sonuçlarının ve ölçeğin kendi iç değerlendirme sonuçlarının yer aldığı tablolar incelenmiştir. Araştırmada onuncu sınıf öğrencilerin T-Test sonuçlarında anlamlı farklılık mantıksal/matematiksel zekâ ile görsel/uzamsal zekâ alanlarında elde edilmiştir. Mantıksal/matematiksel zekâ alanında anlamlı farklılık onuncu sınıf ikinci yabancı dil eğitimi alan öğrenciler lehine tespit edilmişken görsel/uzamsal zekâ alanında anlamlı farklılık onuncu sınıf ikinci yabancı dil eğitimi görmeyen öğrenciler lehine tespit edilmiştir. Araştırmada on birinci sınıf öğrencilerinin T-Test sonuçlarında anlamlı farklılık mantıksal/matematiksel zekâ, görsel/uzamsal zekâ ve kişilerarası sosyal zekâ alanlarında elde edilmiştir. Mantıksal/matematiksel zekâ alanında anlamlı farklılık on birinci sınıf ikinci yabancı dil eğitimi alan öğrenciler lehine tespit edilmişken görsel/uzamsal zekâ ile kişilerarası sosyal zekâ alanlarında anlamlı farklılık on birinci sınıf ikinci yabancı dil eğitimi görmeyen öğrenciler lehine tespit edilmiştir. Ölçeğin kendi iç değerlendirme tablosuna göre, onuncu sınıf ikinci yabancı dil alan ve almayan tüm öğrencilerinin doğacı zekâ alanı hariç diğer tüm zekâ alanlarının gelişmiş olduğu tespit edilmiştir. Doğacı zekâ alanınınsa çok gelişmemiş olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin kendi iç değerlendirme tablosuna göre, on birinci sınıf ikinci yabancı dil alan ve almayan tüm öğrencilerinin doğacı zekâ alanı hariç diğer tüm zekâ alanlarının gelişmiş olduğu tespit edilmiştir. Doğacı zekâ alanınınsa çok gelişmemiş olduğu belirlenmiştir.