İLKÖĞRETİM İKİNCİ KADEMEDE DİL BECERİSİ OLARAK DİNLEMEYİ GELİŞTİRME ÇALIŞMALARI


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Yusuf DOĞAN

Danışman: ALEMDAR YALÇIN

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Bu arastırmada ilkögretim 7. sınıf ögrencilerinin dinleme becerileri, etkinliklerden olusan bir dinleme egitimi programı ile gelistirilmeye çalısılmıstır. Arastırmanın temel amacı dinlemenin gelistirilebilir bir dil becerisi oldugunu, ögrencilerin dinleme becerilerinin etkinlikler yoluyla gelistirilebilecegini ortaya koymaktır. Arastırma Ankara Yenimahalle Harzemsahlar İlkögretim Okulu ile Mamak Metehan İlkögretim Okulunun 7. sınıflarında yapılmıstır. Her iki okulda da ikiser 7. sınıf bulunmaktadır. Ögrencilerin dinleme düzeylerini belirlemek amacıyla alan uzmanlarının görüsleri de alınarak 10 maddeden olusan bir Dinleme Testi hazırlanmıstır. Bu dinleme testinde bulunan madde baslıkları sunlardır: Hikâye, Metro Anonsları, Haberler-Hava Durumu, Çizim, Röportaj, Yol Tarifi, Radyo Tiyatrosu, Reklamlar, Dikte ve Alısveris Problemi. Bu baslıklar, ögrencilerin hem okulda hem de okul dısındaki hayatta karsılarına çıkabilecek dinleme durumlarından hareketle belirlenmistir. Dinleme Testi; açık uçlu, bosluk doldurmalı, çoktan seçmeli sorularla çesitli çizimler, hesaplamalar ve isaretlemeler gerektiren uygulamalardan olusmaktadır. Toplanan verilerin analizinde SPSS 11.5 (Statistic Package For Social Science) programı kullanılmıstır.Testteki maddelerin bazılarında ögrencilere teyp aracılıgıyla ses kayıtları dinletilmis, bazı maddelerde ise metin, ögrencilere ögretmen tarafından okunmustur. Ön test uygulamasından sonra okullardaki sınıflardan biri deney, digeri kontrol grubu olarak belirlenmistir. Bu belirleme yansız (random) yapılmıstır. Deney grubunda 45, kontrol grubunda 32 ögrenci yer almaktadır. Deney ve kontrol grubundaki ögrencilerin ön testteki puan ortalamaları arasında istatistiki olarak anlamlı bir fark yoktur. Bu sonuç, grupların uygulama öncesinde dinleme becerisi puanları açısından birbirine yakın oldugunu göstermektedir. Ön test uygulamasından sonra deney grubundaki ögrencilere 4 hafta boyunca haftada 2'ser saat uygulamalı egitim verilmistir. Bu egitim sırasında ögrencilere dinleme öncesi, sırası ve sonrasında dikkat etmeleri gereken noktalar, dinlerken not alma teknikleri vb. konularda bilgiler verilmistir. Bu bilgiler, örnekler üzerinde uygulamalı olarak gösterilmistir. Kontrol grubundaki ögrencilerle dersler önceden oldugu gibi klasik sekilde islenmistir. Egitim çalısmalarından sonra her iki grubun da ortalama puanlarında bir artıs görülmüstür. Ancak deney grubundaki ögrencilerin puan ortalamasındaki artıs, kontrol grubundaki ögrencilerin puan ortalamasındaki artıstan belirgin derecede fazla olmustur. Deney grubu lehine olan bu fark istatistiki olarak da anlamlı çıkmıstır. Bu sonuç, dinleme becerisine yönelik olarak verilen egitimin ögrencilerin dinleme becerilerini gelistirdigini göstermektedir.

http://www.oyunlarikavga.com http://www.oyunlarierkek.com http://www.3doyun.tv.tr http://www.oyundoyun.com