Popüler kültürün üniversite gençlerinin fast food tüketimine etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Aile Ekonomisi Ve Beslenme Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞULE BİÇER

Danışman: Hüsne Demirel

Özet:

Bu araştırmanın amacı popüler kültürün üniversite öğrencilerinin fast food tüketimine

etkisinin saptanmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 yılında Fırat

Üniversitesinde okuyan 530 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma grubunun

belirlenmesinde basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın verilerinin

toplanmasında fast food yiyecekler ve restoranlarla ilgili düşünceler ölçeği ve popüler

kültürün fast food tüketimine etkisi ölçeği ile demografik özellikleri ve fast food tüketimini

belirlemek amacıyla anket formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin

analizinde SPSS 22 kullanılmış ve %95 güven düzeyi ile çalışılmıştır. Çalışmada kullanılan

anketin geçerliğinin belirlenmesi amacıyla açımlayıcı faktör analizi , güvenirliğinin

belirlenmesi amacıyla Cronbach’s alfa güvenirlik katsayıları hesaplanmıştır. Öğrencilerin

fast food ürünleri ve restoranlar ile ilgili düşünceler ile popüler kültürün fast food tüketimine

etkisi yaş, cinsiyet gelir durumları ve iletişim araçlarını kullanım durumlarına göre

karşılaştırılmış olup ikili karşılaştırmalardaki kategorik değişkenlere t testi ve varyans

analiz ile dağılımların karşılaştırılmasına ki-kare testi yapılmıştır. Sonuç olarak

üniversite öğrencilerinin kitle iletişim araçlarını ve sosyal medyayı etkin kullandıkları tespit

edilmiştir. Bu açıdan popüler kültürün sosyal medya ve sosyal çevre kapsamında üniversite

öğrencilerinin fast food tüketiminde etkili bir unsur olduğu saptanmıştır. Katılımcıların

%52,5’inin fast food restoranları/yiyecekleri sık tercih ettikleri saptanmıştır. Özellikle dünya

çapında bilinen fast food firmalarını daha güvenilir buldukları ve bu firmalara ait reklam

çalışmalarının üniversite öğrencilerinin tercihlerinde etkili olduğu görülmüştür. Bunun

dışında fast food ürünlerin tercih edilmesinde bu ürünlerin kolay ve hızlı hazırlanmaları,

lezzetli ve tokluk hissi veren gıdalar olmaları da etkili birer unsur olarak saptanmıştır. Fast

food yiyeceklerin sağlık üzerindeki olumsuz etkileri düşünüldüğünde gençlerin sağlıklı

viii

yiyeceklere yönlendirilmesi, özellikle yurtlarda kalan öğrencilerin fast food yiyeceklere

daha çok yöneldikleri göz önünde bulundurulduğunda yurt yemeklerinin kalitesinin

arttırılması gerekmektedir. Bununla birlikte gençlerin kitle iletişim araçlarının kullanımı

konusunda üniversiteler ve Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullar tarafından bilgilendirici

ve eğitici faaliyetler düzenlenmesi faydalı olacaktır.

Anahtar Kelimeler : Popüler kültür, üniversite öğrencileri, fast food