Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Aile Ekonomisi Ve Beslenme Eğitimi Ana Bilim Dalı, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: ŞULE BİÇER
Danışman: Hüsne Demirel
Özet:
Bu araştırmanın amacı popüler kültürün üniversite öğrencilerinin fast food tüketimine
etkisinin saptanmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu 2016-2017 yılında Fırat
Üniversitesinde okuyan 530 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma grubunun
belirlenmesinde basit seçkisiz örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Bu araştırmanın verilerinin
toplanmasında fast food yiyecekler ve restoranlarla ilgili düşünceler ölçeği ve popüler
kültürün fast food tüketimine etkisi ölçeği ile demografik özellikleri ve fast food tüketimini
belirlemek amacıyla anket formu kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin
analizinde SPSS 22 kullanılmış ve %95 güven düzeyi ile çalışılmıştır. Çalışmada kullanılan
anketin geçerliğinin belirlenmesi amacıyla açımlayıcı faktör analizi , güvenirliğinin
belirlenmesi amacıyla Cronbach’s alfa güvenirlik katsayıları hesaplanmıştır. Öğrencilerin
fast food ürünleri ve restoranlar ile ilgili düşünceler ile popüler kültürün fast food tüketimine
etkisi yaş, cinsiyet gelir durumları ve iletişim araçlarını kullanım durumlarına göre
karşılaştırılmış olup ikili karşılaştırmalardaki kategorik değişkenlere t testi ve varyans
analiz ile dağılımların karşılaştırılmasına ki-kare testi yapılmıştır. Sonuç olarak
üniversite öğrencilerinin kitle iletişim araçlarını ve sosyal medyayı etkin kullandıkları tespit
edilmiştir. Bu açıdan popüler kültürün sosyal medya ve sosyal çevre kapsamında üniversite
öğrencilerinin fast food tüketiminde etkili bir unsur olduğu saptanmıştır. Katılımcıların
%52,5’inin fast food restoranları/yiyecekleri sık tercih ettikleri saptanmıştır. Özellikle dünya
çapında bilinen fast food firmalarını daha güvenilir buldukları ve bu firmalara ait reklam
çalışmalarının üniversite öğrencilerinin tercihlerinde etkili olduğu görülmüştür. Bunun
dışında fast food ürünlerin tercih edilmesinde bu ürünlerin kolay ve hızlı hazırlanmaları,
lezzetli ve tokluk hissi veren gıdalar olmaları da etkili birer unsur olarak saptanmıştır. Fast
food yiyeceklerin sağlık üzerindeki olumsuz etkileri düşünüldüğünde gençlerin sağlıklı
viii
yiyeceklere yönlendirilmesi, özellikle yurtlarda kalan öğrencilerin fast food yiyeceklere
daha çok yöneldikleri göz önünde bulundurulduğunda yurt yemeklerinin kalitesinin
arttırılması gerekmektedir. Bununla birlikte gençlerin kitle iletişim araçlarının kullanımı
konusunda üniversiteler ve Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okullar tarafından bilgilendirici
ve eğitici faaliyetler düzenlenmesi faydalı olacaktır.
Anahtar Kelimeler : Popüler kültür, üniversite öğrencileri, fast food