Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2009
Öğrenci: SEMİHA BALCI
Danışman: ALİ GÜL
Özet:Bu araştırmanın amacı, biyoloji eğitiminde yapılandırmacı öğrenme kuramına dayalı 5 E modeline uygun öğrenme ortamını, geleneksel öğrenme ortamıyla karşılaştırarak öğrencilerin başarılarına olan etkisini incelemektir. Çalışmada, ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Kontrol grubunda geleneksel öğretim yöntemi kullanılırken, deney grubunda 5 E modeli uygulanmıştır. Öğrencilerin akademik başarı seviyelerini ölçmek için başarı testi hazırlanmıştır. Ayrıca deney grubu öğrencilerinin uygulamadan sonra düşüncelerini ortaya koymak için yarı yapılandırılmış mülakat tekniği uygulanmıştır. Araştırmanın örneklemini; 2007-2008 eğitim-öğretim yılında Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Biyoloji Eğitimi Anabilim Dalı'nda öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Geleneksel öğretim yöntemiyle öğrenim gören kontrol grubu 15 öğrenciden oluşurken, deney grubu öğrencileri 14 öğrenciden oluşmaktadır. Sınıflar rastgele deney ve kontrol grubu olarak ayrılmıştır. Uygulama 8 hafta sürmüştür. Nicel verilerin analizinde Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi ile Mann Whitney U-Testi kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış mülakatların analizi rapor halinde verilmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler SPSS 16.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Bulgular, yapılandırmacı yaklaşıma dayalı 5 E modelinin uygulandığı deney grubunun başarı ortalamasının, geleneksel öğretimin uygulandığı kontrol grubunun başarı ortalamasından daha yüksek olduğunu göstermektedir. Deney grubu öğrencileriyle yapılan yarı yapılandırılmış mülakat sonuçlarına göre; öğrencilerin yapılan uygulamayı sevdikleri ve uygulamaya karşı olumlu tutum geliştirdikleri ortaya çıkmıştır. Sonuç olarak bu araştırma 5 E modelinin öğrencilerin öğretiminde geleneksel yönteme göre daha etkili olduğunu ortaya çıkarmıştır. Bunun temel sebebi, 5 E modelinin bilginin yapılandırılmasına olanak tanıması ve bu şekilde bilginin kalıcılığını artırmasıdır.