Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Öğrenci: SELİN BAYRAK SAĞIRKAYA
Danışman: RABİA SARIKAYA
Özet:Bu çalışmanın amacı fen bilimleri dersinde grafik roman kullanımının ilkokul 4. sınıf öğrencilerinin canlıların ortak özelliklerini kavramasına ve canlı farkındalığına etkisini araştırmaktır. Araştırma nicel yaklaşıma göre yapılmış olup çalışmada ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemi kolay ulaşılabilir örnekleme yoluyla seçilmiş ve eğitim-öğretim yılında Ankara ilinde Kahramankazan ilçesindeki bir ilkokulda okuyan 42 öğrenciden oluşmaktadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Canlı Farkındalığı ve Canlıların Ortak Özellikleri Başarı Testi kullanılmıştır. Bu çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde Canlıların Ortak Özellikleri ve Canlı Farkındalığı konulu grafik roman oluşturulmuştur. Grafik roman araştırmacı tarafından kazanımlara uygun olarak hazırlanmış ve geçerliliğini tespit etmek için üç farklı uzmandan görüş alınmıştır. İkinci bölümde ise kontrol ve deney grubuna Canlı Farkındalığı ve Canlıların Ortak Özellikleri Başarı Testi ön test olarak uygulanmıştır. Ardından deney grubuna grafik romanla kontrol grubuna normal öğretim programına uygun olarak ders işlenmiştir. Asıl uygulama beş gün devam etmiştir. Uygulama sonunda Canlı Farkındalığı ve Canlıların Ortak Özelliği Başarı Testi son test olarak uygulanmıştır. Çalışma sonunda deney ve kontrol grubunun ön test ve son test puanları arasında fark olup olmadığı Mann-Whitney U testi ile analiz edilmiştir. İstatistiksel analizler sonucunda deney ve kontrol grubunun ön test puanları arasında fark olmadığı ancak son test puanları bakımından deney grubu lehine anlamlı fark olduğu (p<0,05) tespit edilmiştir. Bulgulardan hareketle ilkokul 4. sınıf öğrencilerinde grafik roman kullanımının canlı farkındalığı kazandırmada etkili olduğu söylenebilir.